מחלות זיהומיות

שונות רבה בהימצאות של אקזמה בילדים ברחבי העולם (מתוך Journal of Allergy and Clinical Immunology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי ההימצאות של אקזמה בילדים שונה מאוד בין מדינות שונות ברחבי העולם, אולם המדובר במצב שכיח הן במדינות מפותחות והן במדינות מתפתחות. כך על פי מידע אשר נאסף אודות למעלה ממיליון ילדים מ-97 מדינות.

החוקרים מסבירים כי ממצאיהם אלו מדגישים את האקזמה כאחת הבעיות הגדולות המשפיעות על בריאותם של ילדים בעולם המתפתח, כמו גם בעולם המפותח. החוקרים עשו במחקרם זה שימוש בשאלונים על מנת להעריך את ההימצאות של אסתמה ברחבי העולם. אקזמה קיימת הוגדרה כפריחה מגרדת באזורים הפלקסוריים אשר הופיעה במהלך 12 החודשים האחרונים, ונחשבה לחמורה באם לוותה בהפרעות חוזרות בשינה.

החוקרים מדווחים כי בקרב למעלה מ-385,000 ילדים בגילאי 6 עד 7 שנים, נעה ההימצאות של אקזמה קיימת בין 0.9% (בהודו) לבין 22.5% (באקוודור). בחמישה מבין תשעה אזורים ברחבי העולם, ההימצאות הייתה 15% ומעלה- כך באסיה הפסיפית, אמריקה הלטינית, צפון ומזרח אירופה, מערב אירופה ו-Oceania.

החוקרים מוסיפים כי עבור אקזמה חמורה הייתה התבנית דומה באופן כללי, כשההימצאות נעה בין 0.2% (בסין) לבין 24.6% (בקולומביה). ארבעה אזורים הראו שיעורי הימצאות של 15% ומעלה- אפריקה, אמריקה הלטינית, צפון ומזרח אירופה ו-Oceania. הימצאות גבוהה יותר של תסמינים חמורים נרשמה באפריקה וב-Oceania. בנוסף, הם מדווחים כי אקזמה קיימת הייתה פחות שכיחה בקרב בנים בהשוואה לבנות, וזאת הן בקבוצת הגיל הצעירה יותר (OR = 0.94) והן בקרב מתבגרים (OR = 0.72). החוקרים מזהירים כי ממצאיהם אלו אינם סופיים, וזאת במיוחד באזורים מסוימים.

ככלל, מציינים החוקרים כי עבודתם זו מראה שאקזמה הינה שכיחה במרבית המדינות ותמשיך לגזול משאבים יקרים במדינות עניות יותר. יתרה מזאת, החוקרים טוענים כי ההבדלים בהימצאות של אקזמה בין מדינות עם אוכלוסייה אתנית דומה אינם מוסברים על ידי הגנטיקה, ומוסיפים כי משמעות הדבר הינה כי ישנם עדיין גורמים סביבתיים אשר עשויים למנוע ולסייע בטיפול במצב זה.

J Allergy Clin Immunol 2009;124:1251-1258

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה