מחלות זיהומיות

יעילות הטיפול הטרום לידתי בטוקסופלסמוזיס מוטלת בספק (מתוך Lancet)

ממחקר חדש עולה, כי עדיין לא ברור האם טיפול טרום לידתי בזיהום ע”י Toxoplasma gondii הוא בעל השפעה כלשהי על ההעברה מהאם לעובר או על ההסתמנות הקלינית של טוקסופלסמוזיס מולדת.

בדיקה טרום לידתית לטוקסופלסמוזיס מוצעת באופן רוטיני במדינות רבות ברחבי אירופה, על מנת שאימהות נגועות יוכלו לקבל טיפול אנטיביוטי, במטרה להפחית את הסיכון להעברה מהאם לעובר, או להפחית את הפגיעה בילד, במקרים בהם התרחשה הדבקה עוברית. אולם, עדיין קיימת אי ודאות בנוגע ליעילות הטיפול הטרום לידתי.

במסגרת המחקר, סקרו החוקרים בשיטתיות 26 מחקרי עוקבה המבוססים על סקירה עולמית לטוקסופלסמוזיס מולדת. הם ביצעו מטה-אנליזה נפרדת במטרה לקבוע את השפעת התזמון וסוג הטיפול הטרום לידתי על העברה ורטיקלית של הזיהום ועל ההסתמנויות הקליניות לפני גיל שנה.

לדברי החוקרים, אין מחקר קליני אקראי שהצליח להדגים יעילות של טיפול טרום לידתי בטוקסופלסמוזיס מולדת.

ממחקרי תצפית שפורסמו, עדיין אין השפעה ברורה של הטיפול הטרום לידתי. ישנה מגמה של ירידה בזיהום בנשים שטופלו מוקדם יותר, אך זה עשוי להיות מוסבר גם ע”י הטיות מתודולוגיות.

ב-1,438 אימהות שטופלו, צוות החוקרים מצא “עדות חלשה” לכך שטיפול שהוחל תוך 3 שבועות מההיפוך הסרולוגי הפחית העברה מהאם לעובר בהשוואה לטיפול שהוחל לאחר 8 שבועות או יותר.

עם זאת, ב-550 יילודים נגועים נמצא, כי אין עדות לכך שטיפול טרום לידתי הפחית משמעותית את הסיכון להסתמנויות הקליניות של זיהום טוקסופלזמה.

בנוסף, מציינים החוקרים, עלייה בגיל ההריון בזמן ההיפוך הסרולוגי נמצאה קשורה בקשר חזק בסיכון מוגבר להעברה מהאם לעובר ולסיכון מופחת לנגעים תוך גולגלתיים, אך לא לנגעים עיניים.

החוקרים מסכמים ואומרים, כי עדות נוספת ממחקרים תצפיתיים לא תשנה ככל הנראה את התוצאות. רק מחקר קליני גדול אקראי ומבוקר יספק את ההוכחה המוצקה לתועלת הפוטנציאלית של טיפול טרום לידתי.

Lancet 2007;369:115-122

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה