מחלות זיהומיות

טיפול ב- IFN בחולי CML עם CcyR עשוי להביא ל- CMR

הטיפול ב- Imatinib mesylate (Ima) קשור בשיעור גבוה של תגובה, הן במאובחנים חדשים, והן בחולי CML שטופלו בעבר. אולם, 5% בלבד מהחולים שטופלו בעבר, השיגו רמיסיה מולקולרית מלאה (CMR), שהוגדרה ע”י בדיקות שליליות חוזרות של PCR או RT-PCR, והפסקת טיפול מסתיימת לרוב בהתקדמות מהירה של המחלה. תופעה זאת קשורה בפעילות הירודה של Ima בתאי אב מוקדמים שהם Ph+ (LTCIC).

שני דיווחים שפורסמו לאחרונה מציעים, כי בניגוד לחולים שלא השיגו CMR, בכמחצית מהחולים עם CMR עקב טיפול ב- Ima, הפסקת הטיפול אינה גורמת להתקדמות של המחלה.

אינטרפרון אלפא (IFN) נראה אקטיבי מאוד בדיכוי Ph+ LTCIC. ואכן, בחולים שהשיגו רמיסיה ציטוגנטית מלאה (CCyR) לזמן ממושך באמצעות IFN, ניתן להפסיק את הטיפול. בנוסף, נמצא כי טיפול ב-IFN משרה שיעור תגובה גבוה יותר, כאשר ניתן במחלה שיורית מינימאלית, מאשר בזמן האבחנה.

לכן, הוחל במחקר קליני המכוון לדיכוי תאי גזע Ph+, שנותרו אקטיביים ב- MRD לאחר טיפול ב- Ima, ע”י הוספת IFN בשלב זה, במטרה לזרז סיום טיפול בחולים המגיבים ל- Ima. דיווח זה מהווה תצפית מוקדמת בעוקבה הראשונה של חולים.

במחקר השתתפו חולי CML שהשיגו CcyR ממושך (מעל שנה של בדיקות FISH שליליות). לאחר רנדומיזציה, Pegylated alpha-2A interferone (Peg-IFN), 180 מיקרוגרם/שבוע, הוסף לטיפול (מינון בסיסי של Ima) בזרוע המחקר, וניתן למשך 12 חודשים. Ima יופסק לאחר 9 חודשים של טיפול ב- Peg-IFN. חולים בקבוצת הביקורת המשיכו את הטיפול ב- Ima עד להתקדמות.

עד כה, שבעה חולים בזרוע המחקר השלימו ארבעה חודשי טיפול. חולה אחד החליט להפסיק טיפול ב- Peg-IFN כעבור שבועיים בשל תופעות לוואי. היה לו CMR בסיסי, שלא השתנה בארבעת חודשי המחקר. ששת החולים האחרים הם 5 גברים, ואישה אחת. טווח הגילאים 24-59 (גיל חציוני 36), עם משך מחלה של 34-98 חודשים (חציוני 49). חמישה מתוך השישה נכשלו או איבדו תגובה לטיפול IFN בעבר.

חולה אחד עבר השתלת מח עצם עצמית, שהגבירה את ההפיכות לעמידות ל-IFN שבע שנים קודם לכן. שני חולים דרשו הפחתת מינון של Peg-IFN. כל ששת החולים המשיכו עם המינון הבסיסי של Ima. לאחר 4 חודשים של טיפול ב- Peg-IFN, ארבעה חולים שהתחילו עם RT-PCR חיובי, השיגו CMR. חולה אחד הוריד את  ה-MRD שלו מ-0.8% ל-0.01%, וחולה אחר שמר על CMR, שתועד לפני תחילת הטיפול.

לסיכום, תוספת של Peg-IFN לחולי CML עם CcyR ממושך שהושרה ע”י Imatinib, משפרת את התגובה המולקולרית ועשויה להביא ל- CMR. תצפית זאת מהווה אבן דרך מעודדת בניסיון להשתמש ב-IFN כפלטפורמה לזירוז סיום הטיפול ב- Imatinib בחולים מגיבים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה