מחלות זיהומיות

האם תרופות לאקנה משפיעות על תוצאות בדיקות דם? (Arch Dermatol)

מחקר חדש, שפורסם בגליון אוגוסט של Archives of Dermatology, מצא כי עליה באנזימי כבד וברמות כולסטרול שכיחה, יותר מכפי שסברו בעבר, בחולים המטופלים ב-Isoretinoin (Accutane), כולל מטופלים עם בדיקות דם תקינות לפני התחלת הטיפול.

על-פי המאמר, Isoretinoin היא התרופה היעילה ביותר לטיפול באקנה, וקרוב ל-89% מהמטופלים נכנסים לרמיסיה ארוכת-טווח בעקבות הטיפול. תופעות הלוואי כוללות עליה ברמות טריגליצרידים, שומנים בדם שעלולים לפגוע בתפקוד הקרדיווסקולרי, אנזימי כבד, ורמת כולסטרול כללית.

לדברי החוקרים, בעלון המצורף מצויין כי 25% מהמטופלים מפתחים עליה ברמות טריגליצרידים, ב-15% נרשמה עליה באנזימי כבד. מחקרים אחרים מצאו עליה בטריגליצרידים ב-5-18%, ועליה ברמות כולסטרול ב-6-32% מהמטופלים.

החוקרים בחנו את שכיחות מבחנים מעבדתיים אבנורמליים באוכלוסיה של 13,772 מטופלים, בגילאי 13-50 (51% גברים, 49% נשים), עם אקנה, שטופלו ב- Isoretinoin בין 1995 ו-2002.

החוקרים בחנו את התיקים הרפואיים של כל חולה לפני, במהלך ואחרי שנטלו את התרופה, והתמקדו בבדיקות הדם שכללו רמות טריגליצרידים, כולסטרול כללי, אנזימי כבד, ספירה לבנה, רמת המוגלובין, וטסיות.

במטופלי Isoretinoin נרשמה שכיחות מוגברת של עליה בטריגליצרידים, כולסטרול כולל ואנזימי כבד, אך לא ברמת המוגלובין, ספירה לבנה ורמת טסיות. מבין המטופלים עם בדיקות מעבדה תקינות לפני הטיפול, 44% פיתחו עליה בטריגליצרידים, ב-31% היו רמות כולסטרול גבוהות, וב-11% היו רמות אנזימי כבד מוגברים בזמן נטילת התרופה.

הפרעות מתונות עד קשות ברמות טריגליצרידים, רמת כולסטרול כללית ורמות טרנסאמינזות, היו ברובן זמניות והפיכות. מבין המטופלים עם הפרעות אלו, שעברו בדיקות דם לאחר הטיפול, שיעור החזרה לרמות נורמליות או דרגה 1 (מעט מוגברות) בתום התקופה שלאחר הטיפול, עמד על 92% עבור רמות טרנסאמינזות, 80% לרמת טריגליצרידים ו-79% לרמת כולסטרול כולל.

החוקרים מציינים כי המחקר לא בחן את ההשלכות הקליניותף ולכן לא ניתן להעריך את היכולת של בדיקות מעבדה אבנורמליות לנבא תוצאות כאלו. בפועל, יש להעריך בדיקות מעבדה אבנורמליות בהקשר הקליני. אבנורמליות בבדיקות מעבדתיות אינן משקפות בהכרח נוכחות תוצאה קלינית גרועה, בדיוק כפי שבדיקות מעבדה תקינות אינן שוללות תוצאות שליליות. עם זאת, חולים הסובלים מאקנה ומפתחים רמת טריגליצרידים גבוהה מצויים בסיכון לרמת כולסטרול גבוהה והתפתחות סינדרום מטבולי, שמצידו עשוי להעלות את הסיכון למחלה קורונרית.

Arch Dermatol. 2006;142:1016-1022

לידיעה ב-Docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה