מחלות זיהומיות

קצרים – משלנו; הטיפול בעלייה בחום הגוף – תרופה אחת או שתיים ?

שתי התרופות, acetaminophen    ו   ibuprofen  ניתנות לילדים הלוקים בעלייה בחום הגוף.  מאחר ששתיהן נמצאות יעילות. נשאלת השאלה האם יש יתרון בשימוש של שתי התרופות גם יחד דהיינו לסירוגין כל ארבע שעות. במחקר הנוכחי החוקרים בדקו 460 ילדים כדי  לענות על השאלה הזאת. גיל הילדים מששה חודשים ועד 36 חודש. החום מעל 38.3 מעלות.  הנבדקים הופנו באקראי  לאחת משלוש קבוצות: קבוצה שקבלה אצטומינופן 12.5 מ”ג/ק”ג  כל שש שעות, קבוצה שקבלה איבופרופן 5 מ”ג/ק”ג כל  שמונה שעות וקבוצה שלישית שקבלה את שתי התרופות באותו מינון כל ארבע שעות לסירוגין, פעם אצטומינופן ופעם איבופרופן. ההורים התבקשו לעקוב ולרשום את מעקב המחלה, כולל רמת החום ותדירות הכאבים לפי רשימת אומדן כאבים הנמצאת בשימוש למטרה זו ה Noncommunicating children’s check list.  המלה noncommunicating   מלמדת אותנו כי עוצמת הכאב נמדדה מהתנהגות הילד ובלי שנשאל על כאבים. המעקב היה גם באמצעות הטלפון וביקורי מרפאה.

התוצאות הראו כי בילדים שקבלו את שתי התרופות לסירוגין,  החום ורמת הכאבים פחתו בהשוואה לילדים שקבלו תרופה אחת בלבד. יש להוסיף שלא נתגלו תופעות לוואי.


הערות

למעשה רופאים רבים משתמשים בשיטה זאת ועוד בטרם הוכחה  שיטה זו כיעילה יותר ממתן תרופה אחת בלבד. ואין התוצאה מפתיעה כי כאשר נוטלים את שתי התרופות לסירוגין, נוטלים תרופה אחת כל ארבע שעות ואילו כאשר נוטלים תרופה אחת בלבד המרווח בין נטילת התרופה רחב יותר. חשוב שהמטפלים בשתי תרופות יבינו את הסיכון הכרוך בשיטה. יש להקפיד לתת תרופה שונה כל פעם, כי אסור לתת את אותה התרופה כעבור ארבע שעות בלבד.

Acetominophen  ו  Paracetamol שמות נרדפים הם. התרופה משווקת בארץ בשמות Abrol, abrolet,  acamol,  acamoli,  aldolor,  dexamol,   panadol,  paromol,  rokamol,    sensamolו  vimoli. 

Ibuprofen   משווקת בארץ בשמות המסחריים adex, ibufen,  ibuprofen, ו nurofen,

המאמר הופיע בעיתון Arch  Pediatr Adolesc Med   וצוטט ב  Archives of Disease in Childhood   מחודש אוגוסט 2006

Antipyretic treatment in young children with fever:acetaminophen, ibuprofen or both alternating in a randomized, double blind study

Arch Pediatr Adolesc Med 2006;160: 197-202

Sarrell EM, et al

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה