מחלות זיהומיות

האם מתן מרשם מעוכב לאנטיביוטיקה מתאים לטיפול בדלקת לחמית זיהומית? (מתוך BMJ)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי מתן מרשם מעוכב של אנטיביוטיקה יעיל כמעט כמו מתן מרשם מיידי במטופלים עם דלקת לחמית זיהומית חריפה (acute infective conjunctivitis), ומביא לשימוש מופחת באנטיביוטיקה, להפחתת ביקורים חוזרים בשל תסמיני עיניים ולהפחתת הצורך בהתערבות רפואית. המחקר פורסם בכתב העת הבריטי לרפואה (The British Medical Journal).

החוקרים ציינו כי דלקת לחמית זיהומית חריפה הינה שכיחה, ולמרות שהיא בדרך כלל מוגבלת מעצמה ולמרות שקרוב לוודאי שלרוב אינה חיידקית, לעיתים קרובות נרשמות טיפות עיניים אנטיביוטיות כטיפול.

החוקרים הגדירו כי מטרת המחקר, שבוצע כמחקר תווית פתוחה, הייתה לקבוע את ההשפעות של אסטרטגיות מרשמים שונות, יחד עם לקיחת משטח מהעין (eye swab) או מתן עלון הסברה למטופל, על החומרה ועל משך התסמינים.

אסטרטגיות מרשמים שונות שנבדקו היו מתןמיידי של מרשם לטיפות אנטיביוטיות עם כלוראמפניקול (CHLOROPTIC), מתן מעוכב של מרשם זה (כלומר, המרשם ייאסף על ידי המטופל אחרי 3 ימים במקרה הצורך) או טיפול ללא אנטיביוטיקה (קבוצת הביקורת). 

התוצאות העיקריות שנבדקו היו חומרת התסמינים בימים 1-3 לאחר הפנייה לייעוץ, משך התסמינים, ואמונה ביעילותה של אנטיביוטיקה לטיפול בזיהומי עיניים. המטופלים גם חולקו אקראית לקבלת או לאי קבלת עלון, וכך גם לגבי לקיחת משטח.

סך הכל השתתפו במחקר 307 מבוגרים וילדים (מעל גיל שנה). במהלך המחקר, 99% מהמטופלים בקבוצת המרשם המיידי קיבלו אנטיביוטיקה, בהשוואה ל-53% מקבוצת המרשם המעוכב ול-30% מקבוצת הביקורת. החוקרים ציינו כי כיוון שמדובר במחקר תווית פתוחה פרגמטי, המטופלים היו חופשיים לפנות להתייעצות נוספת במקרה הצורך.

החוקרים דיווחו כי הניקוד הממוצע לחומרת התסמינים בימים 1 עד 3 לא היה שונה במידה משמעותית בין 3 הקבוצות. תסמינים מתונים היו מעט פחות ממושכים תחת טיפול אנטיביוטי, מ-4.8 ימים בקבוצת הביקורת ל-3.9 ימים בקבוצת המרשם המעוכב ו-3.3 ימים בקבוצת המרשם המיידי.

בנוסף, החוקרים ציינו כי מטופלים (או מטפלים) בקבוצת האנטיביוטיקה המיידית האמינו בסבירות גבוהה יותר ביעילות של אנטיביוטיקה מאשר בשתי הקבוצות האחרות (67% לעומת 55% בקבוצת המרשם המעוכב ו-47% בקבוצת הביקורת).

עוד עולה מהתוצאות, כי המטופלים בקבוצת המרשם המיידי היו בעלי סבירות גבוהה יותר להגיע לביקורים חוזרים בשל זיהומי עיניים  (68% לעומת 40% ו-41%, בהתאמה). לקיחת משטח מהעין (שבמחצית מהמקרים הראו צמיחה חיידקית) ומתן עלון מידע לא הובילו להבדל כלשהו בתוצאות שהתקבלו.


מטופל אחד, עם ניקוד תסמינים גבוה מאוד, (בקבוצת המרשם המיידי) פיתח סיבוכים, כך על פי הדיווח.

החוקרים סיכמו באומרם כי על פי התוצאות ניתן להסיק כי מתן מרשם מעוכב של אנטיביוטיקה מהווה ככל הנראה את האסטרטגיה המתאימה ביותר לניהול דלקת לחמית חריפה. התוצאות הקליניות לא היו שונות משמעותית במתן מרשם מיידי, לא הייתה עדות להתערבות רפואית מיותרת והמטופלים היו בסבירות נמוכה יותר להופיע עם זיהומי עיניים חוזרים בעתיד.

לידיעה המלאה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה