מחלות זיהומיות

האם אין מקום לטיפול אנטיביוטי בילדים עם Acute Infective Conjunctivitis (מתוך Lancet)

ממחקר חדש עולה כי במרבית המקרים של Acute Infective Conjunctivitis בילדים, אין צורך בטיפול אנטיביוטי. החוקרים טוענים כי הם הצליחו להוכיח שהתסמינים חולפים ללא טיפול אנטיביוטי במרבית הילדים הללו.

לדברי החוקרים, אחד משמונה ילדים בגיל בית-ספר מפתחים Acute Infective Conjunctivitis בשנה, והטיפול הרוטיני הוא טיפול באנטיביוטיקה מקומית. עם זאת, קיימות מעט עדויות התומכות בטיפול זה.

במחקר הנוכחי השתתפו 326 ילדים בגילאי 6 חודשים עד 12 שנים, עם אבחנה קלינית של Conjunctivitis. הילדים חולקו באקראי לטיפול בטיפות עיניים פלסבו או Chloramphenicol. דגימות עיניים נאספו לזיהוי חיידקים ונגיפים. המדד העיקרי היה ריפוי קליני לאחר 7 ימים, שנקבע לפי יומנים שמולאו ע”י ההורים. החוקרים עקבו אחר כל הילדים במשך עד 6 חודשים לזיהוי הישנות.

9 ילדים אבדו במהלך תקופת המעקב, אחד מהם היה מקבוצת Chloramphenicol, 8 מקבוצת הפלסבו. עד יום 7, 128 (83%) מ-155 הילדים בקבוצת פלסבו ו-140 (86%) מ-162 הילדים בקבוצת Chloramphenicol השיגו ריפוי קליני (הבדל בסיכונים של 3.8%, 95% CI = -4.1% – 11.8%).

תוך 6 שבועות, 7 ילדים שטופלו ב-Chloramphenicol (4%) פיתחו אירועים חוזרים של Conjunctivitis, לעומת 5 ילדים שטופלו בפלסבו (3%) (הבדל בסיכונים של 1.2%, 95% CI = -2.9% – 5.3%).

מדובר בעלות משמעותית של ייעוץ כללי ומרשמים למיליון ילדים בכל שנה. עם זאת, הדאגה של ההורים, והמדיניות של בתי ספר ופעוטונים רבים שלא לקבל ילדים עם Conjunctivitis, עשויה להקשות על יישום השינויים במדיניות. ייתכן שיש מקום להכין תכנית חינוכית ושינויים במדיניות בתי הספר, לפני שרופאי משפחה יוכלו להביא לירידה אמיתית במרשמי אנטיביוטיקה.

מגבלות המחקר כוללות אפשרות להטיית בחירה, גיוס של כשליש מהמשתתפים המתאימים, חוסר יכולת להעריך את השפעות של אי-מתן רשמים על שיעורי ההדבקה, וחוסר יכולת לשלול את האפשרות שחומר סיכה מאיץ את הרזולציה של התסמינים.

יש לעודד הורים לנקות את העיניים של הילדים אם לא קיבלו טיפול אנטיביוטי. יש לעודד את ההורים לטיפל בילדים בעצמם, ללא ייעוץ רפואי, אלא אם הילד מפתח תסמינים בלתי-רגילים, או שהתסמינים נמשכים למעלה משבוע.

Lancet. Posted online June 22, 2005.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה