מחלות זיהומיות

האם קונדום מגן על נשים צעירות מפני זיהום HPV? (מתוך NEJM)

ממחקר חדש עולה כי קונדומים מגנים על נשים מפני זיהום Human Papillomavirus (HPV).

על מנת להעריך אם שימוש בקונדום מוריד את סיכון ההדבקה של HPV מגברים לנשים, דרושים מחקרים לונגיטונדינאלים ארוכים שנועדו להעריך את הקשר בין השימוש בקונדום וזיהום HPV.

החוקרים העריכו 82 סטודנטיות שדיווחו על מגע מיני ראשון עם גבר במהלך תקופת המחקר או שבועיים לפני ההרשמה למחקר. החוקרים אספו דגימות מצוואר הרחם ומהוגינה לבדיקת HPV DNA ו-Papanicolaou כל 4 חודשים. כל שבועיים, הנשים מילאו את הנתונים באשר לאורח החיים המיני שלהן ביומנים אלקטרונים.

שכיחות HPV בגניטאליה עמדה על 37.8 ל-100 שנות אדם בסיכון בנשים שהפרטנרים שלהם השתמשו בקונדום בכל מגע מיני במהלך 8 החודשים שלפני הבדיקה, לעומת 89.3 ל-100 שנות אדם בנשים שהפרטנרים שלהם השתמשו בקונדום בפחות מ-5% מהמקרים (Hazard Ratio=0.3, 95% CI = 0.1-0.6).

כאשר החוקרים הגבילו את ניתוח התוצאות לזנים בסיכון גבוה ובסיכון נמוך של HPV, ו-HPV6, 11, 16, 18, נמצא קשר דומה. בנשים שדיווחו על שימוש בקונדום ב-100% מהמקרים, לא זוהו כלל Cervical Squamous IntraEpithelial Lesion ב-32 שנות אדם בסיכון, לעומת 14 נגעים שזוהו במהלך 97 שנות-אדם בסיכון בנשים שהפטרנרים שלהם השתמשו בקונדום רק בחלק מהמקרים, או לא השתמשו כלל בקונדום.

בקרב נשים שהחלו לאחרונה לעסוק בפעילות מינית, שימוש קבוע בקונדום ע”י הפרטנרים הוריד את הסיכון לזיהום HPV בצוואר הרחם ובוגינה.

מגבלות המחקר כוללות קשיים בקביעת מסגרת הזמן האופטימלית להערכת גורמי הסיכון להדבקה ב-HPV, אפשרות לדיווח לא-מלא הגורם לסיווג שגוי של שכיחות השימוש בקונדום, מעקב לא-שלם ועיכוב או פיספוס ביקורים במרפאה. כמו כן, לא ניתן להכליל את התוצאות עבור אוכלוסית נשים מבוגרות יותר, או נשים במצב סוציואקונומי נמוך.

מהתוצאות עולה כי שימוש קבוע בקונדום מציע הגנה דומה מפני זנים בסיכון גבוה ובסיכון נמוך של HPV. גם לאחר שהחיסון המרובע כנגד HPV 6, 11, 16, 16 יהיה זמין, שימוש קבוע בקונדום ע”י הפרטנרים עשוי להגן על נשים מפני זיהום בזנים אחרים של HPV בסיכון גבוה, המעלים את הסיכון לסרטן צוואר הרחם.

במאמר מערכת הומלץ על גישה מקיפה יות להורדת הסיכון (ABC Abstain, Be careful, Condoms).

שימוש בקונדום היא רק אפשרות אחת מתוך רבות להורדת הסיכון הנלווה לפעילות מינית, וצריך להיות מכוון לקבוצות בהן סיכון מוגבר לחשיפה לזיהומים עקב יחסי מין. בשימוש קבוע ונכון, קונדומים מורידים גם את הסיכוי להריונות לא-מכוונים. קונדומים הם כלי אחד מבין מצבור האפשרויות כנגד זיהומים המועברים במגע מיני (STD).

N Engl J Med. 2006;354:2642-2643, 2645-2654

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה