מחלות זיהומיות

טיפול אנטיביוטי קצר מספיק לטיפול בדלקת ריאות מהקהילה (BMJ)

ממחקר חדש עולה כי טיפול אנטיביוטי למשך 3 יעיל כמו טיפול ל-8 ימים במקרים של דלקת ריאות קלה עד בינונית-חמורה מהקהילה.

ההמלצה לטיפול אנטיביוטי בן 7-10 ימים במקרים של דלקת ריאות ללא-סיבוכים אינה מבוססת על עדויות מדעיות, ואם ניתן לתת טיפול קצר יותר אזי ניתן להקטין משמעותית את השימוש באנטיביוטיקה ולכן את שיעורי העמידות כנגד מספר תכשירים אנטיביוטיים.

ב-9 מרכזים שניוניים ושלישוניים בהולנד, גויסו מבוגרים עם דלקת ריאות קלה עד מתונה-בינונית מהקהילה (מדד חומרת דלקת ריאות של 110 ומטה) עם שיפור משמעותי לאחר 3 ימי טיפול ב-Amoxicillin דרך הוריד. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב-Amoxicillin דרך הפה (n=63) או פלסבו (n=56) 3 פעמים ביום, למשך 5 ימים. המדד העיקרי היה שיעורי ההצלחה הקלינית ביום 10. מדדים משניים היו שיעורי הצלחה קלינית ביום 28, רזולציה של התסמינים, שיעורי ריפוי רדיולוגי ביום 10 ו-28, ותופעות לוואי.

פרט לחומרת התסמינים, שהיתה גרועה יותר בקבוצת המטופלים למשך 3 ימים, יתר המאפיינים היו דומים בשתי הקבוצות בתחילת המחקר. שיעורי ההצלחה ביום 10 עמדו על 93% בשתי הקבוצות (הבדל של 0.1%, 95% CI = -9% – 10%) וביום 28 על 90% בקבוצת המטופלים ל-3 ימים, לעומת 88% בקרב אלו שטופלו במשך 8 ימים (הבדל של 2%, 95% CI = -9% – 15%). שיעורי הרזולציה של התסמינים היו דומים בשתי הקבוצות. שיעורי שיפור רדיולוגי היו דומים עם 86% לעומת 83% ביום 10 (הבדל של 3%, 95% CI = -10% – 16%) ו-86% לעומת 79% ביום 28 (הבדל של 6%, 95% CI = -7% – 20%).

תופעות לוואי הופיעו ב-6 משתתפים (11%) בקבוצת פלסבו, ו-13 (21%) מאלו שקיבלו את הטיפול הפעיל (P=0.1).

הפסקת טיפול ב-Amoxicillin לאחר 3 ימים אינו פחות טוב מהפסקת הטיפול לאחר 8 ימים במבוגרים המאושפזים בעקבות דלקת ריאות קלה עד מתונה-חמורה מהקהילה, המראים שיפור משמעותי לאחר טיפול ראשוני בן 3 ימים.

מגבלות המחקר כוללות מספר גדול יותר של תסמינים חמורים בתחילת המחקר ושיעור גבוה יותר של מעשנים בקרב המטופלים למשך 3 ימים. הישנות בקבוצת הטיפול ל-8 ימים לא הוגדרו ככשל טיפול. ניתן להשליך את התוצאות רק על חולים עם דלקת ריאות קלה עד בינונית-חמורה מהקהילה המראים שיפור ניכר לאחר 3 ימי טיפול ב-Amoxicillin. במחקר לא השתתפו חולים עם חסר חיסוני חמור או כמות משמעותית של נוזל פלאורלי. גודל המדגם היה בינוני, וקיים סיכוי למקריות.

דלקת ריאות מהקהילה היא אחת האינדיקציות החשובות לטיפול אנטיביוטי בבתי חולים. ירידה במשך הטיפול יכולה להשפיע משמעותית על הצריכה הכוללת של אנטיביוטיקה. טיפול קצר יותר עשוי לעזור בהגבלת התפשטות העמידות של פתוגנים נשימתיים כנגד הטיפול.

במאמר מערכת נכתב כי לאור התוצאות, יש לשנות את ההמלצות הנוכחיות המנחות לתת טיפול אנטיביוטי למשך 7-10 ימים.

מהמחקר עולות עדויות חזקות לטובת טיפול קצר יותר בתת-קבוצה של חולים עם דלקת ריאות מהקהילה, ובנוסף מוכיח גם כיצד מרכזים רפואיים יכולים לשתף פעולה כדי להתמודד עם חוסר ודאות באיזורים רבים בתחום מיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות. במתן טיפול אופטימלי לזיהום, יש לשקלל פקטורים רבים, כולל בחירת הטיפול האנטיביוטי, המצב החיסוני של החולה, הגורם המזהם, ואופי המוקד הספטי.

BMJ. 2006;332:1355-1358

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה