מחלות זיהומיות

האם Linezolid מגביר רעילות Serotonin ? (מתוך Clinical Infectious Diseases)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יוני של Clinical Infectious Diseases, עולה כי שימוש ב- linezolid בשילוב עם תרופות המעלות רמות סרוטונין ב-CNS (מערכת העצבים המרכזית), בעיקר SSRI’s (selective serotonin reuptake inhibitors) יכול להביא לרעילות של serotonin.

רעילות סרוטונין היא תגובה צפויה וניתנת למניעה הקורת בשל עודף סרוטונין ב-CNS. יש תרופות שידוע שהן גורמות לרעילות סרוטונין בעוד שאחרות לא ידועות כגון : linezolid, meperidine ו- tramadol.

בסקירה של מאגר הנתונים של דיווח על תופעות בלתי רצויות של ה-FDA, החוקרים גילו 29 חולים שחוו רעילות סרוטונין.

רעילות סרוטונין הוגדרה כמי שיש לו את הבאים : linezolid כתרופה ראשית, שימוש בו זמנית של אחת או יותר תרופות החשודות בהעלאת רמת סרוטונין ב-CNS, ורעילות סרוטונין כפי שהוגדרה על ידי קריטריוני Hunter Serotonin Toxicity.

המקרים של רעילות סרוטונין חולקו באופן שווה בין גברים ונשים וגילאי החולים נעו בין 17-83 שנה.

בסך הכל דיווחו על 43 תרופות עם מאפיינים סרוטונרגים, SSRI היו קבוצת התרופות הכי נפוצה, שניתנה בו זמנית יחד עם linezolid, לאחר מכן בסדר יורד של שכיחות הופיעו אנטי דיכאון טריציקלים ואנטי דיכאון א-טיפיקלים.

3 חולים נפטרו, 6 נזקקו להתערבות על מנת למנוע נזק או נכות קבועה, ו-7 אושפזו. התוצאות עבור 13 החולים הנותרים לא היו זמינים.

רעילות סרוטונין נעה בפרזנטציה החל מקלה כגון: הזעות, אגיטציה ושלשול וכלה בקשה או מאיימת על החיים כגון ריגידיות ופירכוסים.

מודעות לתרופות שיכולות להעלות רמת סרוטונין ולסימנים ולסימפטומים של רעילות סרוטונין היא הכרחית על מנת למנוע את קיום התופעה או להוריד את חומרתה.

לדברי החוקרים על הרופאים לשקול את הסיכון והיתרונות של שימוש ב- linezolid בשילוב עם תרופות המעלות רמות סרוטונין ב-CNS, אם אפשר יש לשקול להשתמש בחומרים אנטי מיקרוביאלים אחרים. אם לא, יש לחנך את החולה ומשפחתו לגבי הסימנים והסימפטומים של רעילות סרוטונין.

אם מתפתחת רעילות סרוטונין, כשלוקחים שילוב של linezolid ו-SSRI, יש להפסיק את ה- linezolid ולתת טיפול תומך תחליפי. בגלל הדרך, שבה נאסף המידע במחקר זה, אי אפשר ואין זה יאה לקבוע את שכיחות רעילות סרוטונין הקשורה עם השימוש של linezolid בשילוב עם תרופות המעלות רמות סרוטונין ב-CNS.

Clin Infect Dis. 2006;42:1578-1583

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה