מחלות זיהומיות

האם פריחות מוקדמות בתינוקות עשויות לחזות התפתחות דרמטיטיס אטופית? (מתוך Archives of Dermatology)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי תינוקות שמפתחים פריחות על הידיים והמפרקים הם בסבירות גבוהה לפתח את מחלת העור דרמטיטיס אטופית עד גיל 3 שנים. המחקר פורסם בכתב העת הארכיב לדרמטולוגיה (Archives of Dermatology).

דרמטיטיס אטופית, המתאפיינת בהופעה חוזרת של קילוף, אדמומיות וגירוד של העור, הפכה להיות שכיחה יותר ב-40 השנים האחרונות, כך על פי מידע הרקע של המחקר. מצב זה מתפתח בדרך כלל בשנים הראשונות לחיים, ולעיתים קרובות קשור לסיפור משפחתי של אסטמה ואלרגיות.  

למרות הרגישות של תינוקות למצב זה, לעיתים קרובות קשה לאבחן דרמטיטיס אטופית במטופלים צעירים כל כך, כיוון שקשה לקבוע האם הם חווים גירוד, שהוא אחד התסמינים העיקריים. 

החוקרים העריכו את ההתפתחות וההתקדמות של דרמטיטיס אטופית ב-411 תינוקות שנולדו בין אוגוסט 1998 לדצמבר 2001 לאמהות עם היסטוריה של אסטמה. כמו כן, לכמעט מחצית (48%) מהאמהות היתה היסטוריה של דרמטיטיס אטופית. התינוקות נבדקו בגיל חודש אחד, ושוב בכל 6 חודשים, או במידה ותסמיני העור או התסמינים הראתיים שלהם החמירו.

מתוך 411 התינוקות, 356 נמצאו תחת מעקב לאורך כל תקופת המחקר. 155 (44%) מהם פיתחו דרמטיטיס אטופית עד גיל 3 שנים. שכיחות מצב זה הייתה הגבוהה ביותר בגיל 2.5 שנים בבנות ובגיל שנתיים בבנים.

הפריחות של ילדים שפיתחו דרמטיטיס אטופית נטו להתחיל על הקרקפת, מצח, אוזן, צוואר וחזה ואז התפשטו לקדמת הרגליים, לחלק האחורי של הידיים וליתר הפנים ולגו. לבסוף, הפריחה הגיעה לחלק האחורי של הרגליים ולחלק הקדמי של הידיים.

פריחות מוקדמות על הידיים ועל המפרקים היו בעלות הסבירות הגבוהה ביותר לחזות התפתחות דרמטיטיס אטופית בהמשך, בעוד שפריחות על הראש והצוואר נקשרו לסיכויים נמוכים להתקדמות למצב כרוני.

לא נמצא קשר בין פריחות מוקדמות באיזור החיתול להפתחות של דרמטיטיס אטופית בהמשך.

החוקרים סיכמו באומרם כי תיאור משופר זה של התקדמות נגעים עוריים מסייע לאבחנה מוקדמת של דרמטיטיס אטופית, ומאפשר בדיקה של התערבות ומניעה מוקדמים.

לידיעה המלאה

Arch Dermatol. 2006; 142:561-566.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה