מחלות זיהומיות

מבקר המדינה: ”בלגן” בהסדרי מתן תרופות שאינן בסל, רפואה מונעת לא מספקת ותחרות פרועה מידי בין הקופות..

דו”ח מבקר המדינה שמתפרסם היום עוסק גם במערכת הבריאות. הדו”ח “תקף” מס’ נושאים מרכזיים:

1. ההרשאות למתן תרופות בסל התרופות ושאינן בסל התרופות בקופות השונות – לפי מימצאי המבקר קיימים אי סדרים או חוסר בהירות מספק באשר לזכאות לשימוש בתרופות שכלולות ולא כלולות בסל. גם במקרים שבהם התרופה אינה בסל אך יש החזר או השתתפות של הקופה, ע”פ המימצאים, זו אינה עקבית וזהה לכל המטופלים בכל הקופות. בעניין זה העלה המבקר רעיון חדשני ומעניין: מטופל הרוכש מכיסו תרופות שאינן בסל זכאי לקבל החזר בגין התרופה ו/או טיפול שעליו למעשה ויתר או שנחסך מהקופה.

2. אי מתן רפואה מונעת מספקת ברמת הרפואה הראשונית – לפי דו”ח המבקר זמן הביקור הממוצע של מטופל אצל הרופא הוא של כ-5 דקות בלבד. כתוצאה מכך לא מבוצעות במרבית המקרים פעילויות הכרחיות וחשובות מבחינת רפואה מונעת כמו מדידת משקל, היקף מתניים, לחץ דם וכד’. בעניין זה גם תוקף המבקר את משרד הבריאות על כך שאינו מפרסם מדדי איכות ברפואה בחתך לפי קופות כדי שלקהל הרחב תהיה אפשרות להעריך את השירות הניתן בכל קופה על פי מדדים אובייקטיבים.

3. תחרות בין הקופות – לכאורה תחרות היא דבר מבורך וחשוב אך לפי דו”ח המבקר במסגרת התחרות נעשו מעשים לא נאותים, בעיקר במגזר הערבי. שיעור המעבר בין הקופות בשנת 2004 היה של 1.1% בלבד מהמבוטחים. במסגרת זו תוקף המבקר גם את הפיקוח על הביטוח המשלים בקופות שלטענתו מהווה כפל ביטוח במקרים רבים.

לדו”ח הביקורת המלא של המבקר על משרד ומערכת הבריאות

הערת המערכת:

באשר לתרופות ולטכנולוגיות שאינן בסל – בזמנו (2004) ניסינו ל”עשות סדר” ולהציג מידע השוואתי בין הקופות, מידע שאגב עורר הדים ואף תרעומת ע”י חלק מהקופות…(להשוואה בין כללית למכבי ניתן להקליק כאן, וללאומית – כאן). יש לציין שהמידע הזה, שהוא ודאי חשוב גם לעוסקים במקצוע ובודאי גם למטופלים, הוא בעייתי ומורכב, ונראה שיש מקום ל”עשיית סדר”.

אגב,  אולי אפילו עוד לפני כן, נראה שע”פ סקרים שונים (סקר שבוצע לאחרונה ע”י גיאוקרטוגרפיה וטרם פורסם הראה זאת)  שמרבית הציבור אינו מודע לזכויות המגיעות לו ע”פ חוק, כלומר אילו טיפולים ותרופות כלולים בסל ולאילו התוויות.

בנושא תרופות הנושא מוסדר ופשוט יותר: במאגר התרופות באתר האינטרנט של משה”ב (ואף בזה של e-Med המבוסס על המידע במשה”ב) ניתן לראות איזה תרופה כלולה בסל ואיזה לא, ומופיעות גם ההתוויות המאושרות, כך שבתרופות המידע בעיקרון זמין (אם כי לעיתים לא מעודכן מספיק). לעומת זאת, בטכנולוגיות רפואיות הנושא פחות ברור ולא ניתן למעשה לעיין במאגר אחד קל לחיפוש ולניווט המציג את כלל הטכנולוגיות והפרוצדורות הכלולות בסל הבריאות כיום.

מדדי איכות – כפי שניתן לראות בקישור לדו”ח המבקר המלא, המבקר מתייחס בהרחבה לפרוייקט מדדי איכות ברפואה שהחל עם פרסום דו”ח ראשון של ב-2002 של צוות חוקרים מאונ’ בן גוריון. הדו”ח תוקף את סירוב קופות החולים לאפשר פירסום תוצאות ע”פ קופות ומתאר את ההתנהלות והתדיינות שהייתה בנושא. זה. לנו נראה שהדרישה הזו של המבקר צודקת ואף הבענו דעתנו על כך מס’ פעמים. 

עם זאת יש לציין שהפירסומים האחרונים של מדדי האיכות, בחתך ארצי, הראו בהחלט על שיפור משמעותי במרבית המדדים – שיפור שלא בא לידי ביטוי בדו”ח המבקר. אנו הצגנו כאן חלק מהמימצאים , וניתן אף להאזין ולצפות בהרצאה מסכמת של הנושא מאת ד”ר יוסי רוזנבלום מקופ”ח מאוחדת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה