מחלות זיהומיות

האם רמת C-reactive protein בסרום יכולה לשמש כסמן לאסטמה? (מתוך European Respiratory Journal)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי רמה גבוהה בסרום של high-sensitivity C-reactive protein (hsCRP) עשוייה להוות אינדיקטור לחסימת זרימת אוויר ולדלקת בדרכי האוויר, ויכולה לשמש כסמן חלופי לדלקת בדרכי האוויר בחולי אסטמה. המחקר פורסם בכתב העת האירופאי לנשימה (European Respiratory Journal). 

מבחני רגישות גבוהה של CRP, שלאחרונה הפכו לזמינים, מסוגלים לזהות דלקת סיסטמית מדרגה נמוכה סמן פרוגנוסטי להתפתחות סכרת או ארועים קרדיווסקולריים עתידיים. 

מאחר שאסטמה קשורה הן לדלקת סיסטמית והן לדלקת מקומית בדרכי הנשימה, בחנו החוקרים את רמות hsCRP בסרום ב-22 חולי אסטמה שאינם מטופלים בסטרואידים, 23 חולי אסטמה שמטופלים בסטרואידים בשאיפה ו-14 אנשים בריאים כקבוצת ביקורת. החוקרים לא כללו במחקר אנשים עם גורמים שעשויים להשפיע על רמות hsCRP, כגון סכרת, מחלות לב, השמנת יתר ועישון.  

אחד החוקרים מסר בראיון שנערך עימו, כי רמות hsCRP אצל החולים שאינם מטופלים בסטרואידים היו גבוהות במידה משמעותית בהשוואה לקבוצת הביקורת, אבל לא כך אצל החולים המטופלים בסטרואידים, ייתכן שבשל ההשפעה נוגדת הדלקת של הסטרואידים.

החוקר הוסיף, כי ממצא חשוב נוסף הוא שבקרב החולים שאינם מטופלים בסטרואידים, רמות hsCRP בסרום התאימו ביחס הפוך למדדי התפקוד הריאתי וביחס ישר לספירת אאוזינופילים בליחה, סמן של דלקת בדרכי האוויר. התאמות אלו לא נמצאו, לדבריו, אצל החולים המטופלים בסטרואידים. 

החוקרים סיכמו ואמרו, כי יש צורך במחקרים נוספים כדי להבהיר את החשיבות הקלינית של הקשר שבין hsCRP ואסטמה, ובעיקר את ההשפעה על תגובה לטיפול.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Euro Respir J 2006;27:908-912.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה