מחלות זיהומיות

זיהומים פטריתיים הגורמים לדלקת קרנית קשורים להרכבת עדשות מגע

ה-FDA והמרכז לבקרת ומניעת מחלות (ה-CDC) מזהירים את נותני שרותי הרפואה בנוגע לעליה במספר הדיווחים זיהומי עיניים פטריתיים בשל Fusarium בקרב אנשים המרכיבים עדשות מגע.

הזיהומים עלולים לגרום לאובדן ראיה בלתי-הפיך, וירידה משמעותית ביכולת הראיה שהתרחשה בכמה חולים העלתה צורך בהשתלת קרנית.

אל ה-CDC הגיעו 109 דיווחים אודות מקרים שבהם חשד לדלקת קרנית פטריתית ב-17 מדינות שונות בארצות-הברית. למרות שעדיין לא ראיינו את רוב החולים, מידע אודות 30 מהמקרים שנבדקו מעיד כי 28 מהם הופיעו באנשים המרכיבים עדשות מגע.

כל 26 החולים שזכרו מהם החומרים ששימשו אותם דיווחו על שימוש בתמיסת ReNu של Bausch & Lomb או במוצר גנרי של אותה חברה. 5 מהחולים דיווחו גם על הרכבת העדשות לאורך שעות הלילה, גורם סיכון מוכר לדלקת קרנית מיקרוביאלית. השתלת קרנית נדרשה ב-8 חולים.

משום שחלק מהחולים השתמשו בתמיסות נוספות של עדשות מגע, מקור הזיהום הפטרייתי איננו ידוע. ה-FDA וה-CDC ממשיכים לחקור את הדיווחים אודות מקרים אלה ולזהות דפוסי התנהגות ספציפיים המעמידים את מרכיבי עדשות המגע בסיכון מוגבר לדלקת קרנית בשל זיהומי Fusarium.

בינתיים, Bausch & Lomb הפסיקה מיוזמתה לשווק את המוצר וממליצה על נקיטת צעדי זהירות במהלך השימוש במלאים הקיימים. מכירת המוצרים הופסקה גם בסינגפור ובהונג-קונג בשל דיווחים מרובים אודות מקרי זיהום בקרב מרכיבי עדשות מגע במדינות אלה.

ההמלצה לרופאים הינה לשקול אפשרות של זיהום פטריתי בחולים המגיעים לקבלת טיפול בשל דלקת קרנית מיקרוביאלית ולהפנות אותם לרופא עיניים לביצוע אנליזת משטח במידת הצורך.

בנוסף, מומלץ לצרכנים לנקוט בצעדים מניעתיים בעת השימוש בעדשות מגע רכות ובתמיסות הנלוות אליהן.

על המשתמשים להקפיד לרחוץ ידיים בסבון ובמים ולביישן לפני הרכבת והסרת העדשות, ולהקפיד למלא את הוראות הרופא והיצרן בעת ניקוי העדשות ואפסונן. יש לשמור על ניקיונו של הכלי המשמש לאפסון עדשות המגע ולהחליפו בכל 3-6 חודשים.

בנוסף, ללא תלות בסוג התמיסה בה משתמשים, על מרכיבי עדשות המגע לשקול שימוש בתמיסת מסוג “rub and rinse” על-פני תמיסות מסוג “no rub” בכדי לצמצם את הסיכון לזיהום.

במידה שמופיעים סימפטומים כגון אדמומיות, כאב, דמעות, עליה ברגישות לאור, טשטוש ראיה, הפרשות מהעין או התנפחות, יש להסיר את עדשות המגע ולפנות לרופא.

ה-FDA מפרסם מספרי טלפון וכתובות אי-מייל לקבלת מידע נוסף ומעודד רופאים לדווח לו על מקרים נוספים של דלקות קרנית בשל זיהום פטריתי. בבקשה נכתב כי על הדיווח לכלול מידע אודות תמיסות עדשות המגע שבהן נעשה שימוש עם מספרי המלאי שלהן, סוג עדשות המגע והיצרן, אופן ההרכבה שלהן (שימוש יומי או ארוך יותר), אי-הענות של המשתמש להוראות השימוש בעדשות המגע (הרכבתן במהלך הלילה בעדשות יומיות, או הימנעות מניקוי העדשות), ואודות תוצאותיהן של כל בדיקות התרביות שנלקחו (מהקרנית, הלחמית, עדשות המגע, תמיסות הטיפול, והכלי לאפסון העדשות).

בנוסף, יש להעביר מידע אודות מאפיינים ייחודיים של החולה, כולל מצב של בעיה חיסונית (שימוש טופיקלי או סיסטמי בקורטיקוסטרואידים או מצב של סוכרת) או שהוא סבל מטראומה כלשהי בעין, עבר ניתוח, או שקיימת מחלת עיניים כרונית. יש לדווח גם על כל תרופות העיניים הטופיקליות ששימשו בטיפול בחולה (כולל שמות היצרנים ומספרי המלאי במידה וזה אפשרי).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה