מחלות זיהומיות

משלנו: הזנת חולי CF בגסטרוסטומיה

תת-תזונה, סיבוך שכיח במחלת ה  Cystic fibrosis. למצב התזונתי  השפעה ישירה על התחלואה והתמותה במחלה זו.  חיוני על כן לעשות מאמץ עליון כדי להביא את החולים למשקל אופטימלי. הגורמים לתת-תזונה  ב CF – חוסר תאבון, הפרעה בספיגה, זיהום מתמיד בריאות ושיעול בלתי פוסק. דווקא בחולים אלה חילוף החומרים וצריכת האנרגיה מוגברים. כדי להתגבר על בעיות אלה מומלצת גישה תקיפה הכוללת הזנה דרך צינור לקיבה, דרך גסטרוסטומיה או הזנה תוך ורידית.

המחקר לפנינו, שמקורו בארבעה מרכזים רפואיים בארץ, בדק את ההשפעה של הזנה דרך גסטרוסטומיה  בחולי CF    על המצב התזונתי והתפקוד הריאתי. חמישה עשר חולים קבלו הזנה בגסטרוסטומיה בשל  משקל  נמוך מ 85% מהמשקל הממוצע לגיל.  בנוסף טופלו ששה חולים שמשקלם ירד באופן רצוף במשך שלושה חודשים.  

במשך היום ניזונו החולים דרך הפה במזון רגיל אך בלילה הוכנסה להם דרך הגסטרוסקופיה כמות מזון שסיפקה כ 50% מכמות הקלוריות  הדרושה לחולה. המזון הלילי היה מורכב בדרך כלל מאחת הפורמולות הפולימריות או האלמנטריות המקובלות בארץ.

התוצאות הראו עלייה משמעותית בקצב  העלייה במשקל וב  body mass index במשך השנתיים הראשונות. החוקרים מביאים רק את התוצאות של השנתיים הראשונות ואלה מראים עלייה משמעותית במשקל.

לגבי תפקודי הריאות התוצאות הראו הרעה בתפקוד בשנה הראשונה ובשנה השנייה  נטייה לשיפור,  כאשר הדגש על נטייה ולא על שינוי מובהק מבחינה סטאטיסטית.

החוקרים מסכמים כי השיפור בתפקוד הריאות לא היה מרשים, כי החולים לקו מפגיעה מתקדמת בריאה.  

הערת העורך: כדי לקבל החלטות סופיות בנידון רצוי לתכנן מחקר פרוספקטיבי עם קבוצת בקרה. ייתכן ותפקודי הריאה לא השתפרו בקבוצה המדווחת, אך מה היה גורלם של הילדים שירדו במשקל, לולא הוכנסה להם גסטרוסטומיה ?

המאמר  הופיע ב Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition   מחודש פברואר 2006.


Long term nutritional rehabilitation by gastrostomy in Israeli patients with cystic fibrosis: clinical outcome in advanced pulmonary disease.

Efrati O,  Mei-Zahav M,  Rivlin J et al

JPGN  2006;42:222-8.

           

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה