מחלות זיהומיות

האם CT מאבחן בצורה מדוייקת דלקות בארובת העין שנובעות ממחלת דנטלית? (מתוך Radiology )

ממחקר שנערך לאחרונה עולה, כי אבחנה של דלקת אודונטוגנית בארובת עין יכולה להעשות בצורה אמינה בהתבסס על ממצאים המופיעים בבדיקת CT. המחקר פורסם בכתב העת לרדיולוגיה (Radiology).

החוקרים הסבירו, כי לעיתים צלוליטיס בארובת העין (Orbital cellulites) נובע מזיהום דנטלי, אולם היו מקרים מדווחים ספורים שבהם נעשתה הדמייה של צלוליטיס אודונטוגני של ארובת העין. 

החוקרים בחנו, רטרוספקטיבית, הדמיות CT וממצאים קליניים בחמישה מטופלים עם צלוליטיס אודונטוגני של ארובת העין, אבחנה שהתקבלה בכל חמשת המטופלים על פי CT.  

הממצאים הקליניים שהופיעו בפרזנטציה הקלינית כללו חום, כאב בארובת העין, רגישות, אריתמה, בלט עין, ירידה בחדות הראייה וירידה בתנועתיות גלגל העין.

מתוצאות המחקר עולה, כי אבצס פריאפיקלי הודגם ב-CT בכל חמשת המטופלים. הביטויים ההדמיתיים כללו lucency לא תקינה שמקיפה את ה- root apices, הרחבת מרווח ה- periodontal ligament, ושחיקה של ה- lamina dura.

כל המטופלים הדגימו דלקת בארובת העין או בסמוך לה (periorbital), ובשניים מהם נמצא אבצס בארובת העין.

כל חמשת המטופלים עברו ניתוח לניקוז הפגיעות הפריאפיקליות, ושני המטופלים שאצלם נמצא אבצס עברו בנוסף גם ניקוז של ארובת העין והסינוס.

בראיון שנערך עימו לאחרונה, מסר אחד החוקרים כי המקרים שהם בדקו מצביעים על כך שצלוליטיס אודונטוגני של ארובת העין אינו מגיב לטיפול אנטיביוטי לבדו, ומצריך חיתוך וניקוז של האבצס הפריאפיקלי או עקירת שן.

החוקר הוסיף, כי זיהום אודונטוגני של ארובת העין מהווה מחלה לא שכיחה אך חמורה, שכרוך בה סיכון משמעותי לתחלואה. בקיאות בממצאי CT של זיהומים דנטליים עשוייה להיות קריטית לאבחנה ולטיפול במצב זה.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Radiology 2006;239:187-194

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה