מחלות זיהומיות

האם שימוש ממושך בלינזוליד עשוי לגרום ל- Optic Neuropathy? (מתוך Neurology)

שימוש באנטיביוטיקה מסוג לינזוליד (ZYVOXID) עשוי לגרום לנוירופתיה אופטית הפיכה ולנוירופתיה פריפרית בלתי הפיכה בשימוש הנמשך מעבר ל-5 חודשים. כך עולה ממחקר שנערך לאחרונה ושפורסם בכתב העת Neurology.

בראיון שנערך עימו מסר אחד החוקרים כי מסתמן כי קיים קשר בין שימוש בלינזוליד להופעת נוירופתיות, אולם תופעות לוואי אלו עדיין נדירות למדי. הוא הוסיף כי לינזוליד היא תרופה חשובה לטיפול בזיהומים חידקיים חוזרים או כרוניים, כך שהמטרה היא לגרום למשתמשים להכיר את תופעות הלוואי האפשריות הללו. 

טיפול בלינזוליד כנגד חיידקים גראם חיוביים מומלץ ל-28 יום לכל היותר. למרות זאת, לדבריו של חוקר זה אין זה נדיר למצוא חולים המטופלים בתרופה לתקופות ממושכות יותר.

חששות הועלו לאחרונה בנוגע לאפשרות ששימוש למספר חודשים בתרופה זו עשוי לגרום לצורות שונות של נוירופתיות. 

החוקרים תיארו כיצד 3 מטופלים שטופלו בלינזוליד למשך 5 עד 10 חודשים פיתחו איבוד ראייה מתקדם ללא כאבים. בדיקות שנעשו הצביעו על נוירופתיה אופטית מטבולית. אחרי שלילת נוירופתיה מסיבה תורשתית או תזונתית, הסיקה קבוצת המחקר כי תסמינים אלו עשויים להיות אפקט רעיל של השימוש בתרופה.

כאשר הופסק השימוש בתרופה במטופלים אלו, ראייתם השתפרה משמעותית בתוך חודש ימים.

בנוסף, קבוצת המחקר בחנה מאגרי מידע קליניים מ-9 מקרים שדווחו בעבר, ושבהם תוארו מטופלים בלינזוליד שפיתחו תסמינים הקשורים לראייה אחרי 5 עד 11 חודשי טיפול בלינזוליד. בחינת מקרים אלו הביאה לממצאים דומים.

ממצאים של נוירופתיה פריפרית הופיעו בכל שלושת המקרים הנוכחיים, וב-4 מתוך 9 המקרים שדווחו בעבר. אף לא אחד מהמקרים הראה שיפור בנוירופתיה הפריפרית לאחר הפסקת הטיפול בלינזוליד. אחד החוקרים ציין כי מסתמן כי התרופה גורמת לנוירופתיה אופטית הפיכה ולנוירופתיה פריפרית בלתי הפיכה.

מנגנון  הנוירוטוקסיות של לינזוליד עדיין אינו ידוע, אבל השוואה לאנטיביוטיקות אחרות כמו כלוראמפניקול, שידועה כתרופה שעשוייה לגרום נזק לעצב האופטי ולעצבים פריפריים, מרמזת על כך שלינזוליד עשוי לעכב סינתזת חלבונים מיטוכונדריאליים.  

לידיעה המלאה ממדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה