מחלות זיהומיות

האם אזתיופרין היא תרופה יעילה לטיפול באקזמה? (BSF)

מחקר חדש שנערך על ידי איגוד העור הבריטי (BSF), מציג דרך חדשה לשימוש באזתיופרין (IMURAN ), תרופה הנמצאת בשימוש כבר למעלה מ-40 שנה, על פיה תרופה זו יעילה לטיפול בצורה השכיחה ביותר של אקזמה.

אזתיורפרין היא תרופה אשר פותחה לראשונה בשנות ה-60 של המאה הקודמת לטיפול במושתלי כלייה. ממחקר קליני רנדומלי שנערך לאחרונה, שבו נטלו חלק 63 משתתפים מבוגרים הסובלים מאקזמה, עולה כי שימוש בתרופה זו יעיל כטיפול באקזמה בחלק משמעותי מהמשתתפים, וזאת בהשוואה לטיפול בפלסבו.  

החוקר שעמד בראש המחקר מסר בראיון שנערך עימו כי רופאי עור חושדים מזה זמן רב כי אזתיופרין היא תרופה יעילה לטיפול באקזמה אטופית, אולם עד למחקר זה לא נערך אף מחקר שמטרתו היתה לבסס או להפריך את החשדות הללו.

שיטת קביעת המינון החדשה מסתמכת על חישוב מינון התרופה הניתן לחולה בהתאם לכמותו של אנזים מסויים אצל חולה זה. החוקר מסר כי הדבר המעניין בנוגע לאזתיופרין הוא העובדה שלכל אדם יש דרך הנקבעת גנטית לסילוק התרופה מגופו, וזאת בהתאם לרמת אנזים הנקרא TPMT, שאחראי על מטבוליזם התרופה בגוף. על-ידי התאמת מינון התרופה כתלות ברמת האנזים אצל כל מטופל בנפרד, ניתן להקטין למינימום את היקף תופעות הלוואי וזאת מבלי לפגוע ביעילות הטיפול. 

החוקר הוסיף ואמר כי על ידי התאמת מינון התרופה לכל חולה בנפרד בהתאם לרמת האנזים TPMT בגופו נחסכו מהמטופלים בעיות קשות הקשורות לתופעות הלוואי האפשריות של התרופה, אבל יעילות התרופה נשמרה אפילו כאשר השתמשו במינונים נמוכים. לדבריו, עד כה לא נעשו מחקרים קליניים שנעזרו בקביעת רמת אנזים זה כדי להתאים את המינון לכל חולה באופן פרטני, וכי על ידי התאמת מינון שכזו השימוש בתרופה הופך לבטוח הרבה יותר.

עוד מסר החוקר כי אזתיופרין אמנם נמצאת בשימוש לטיפול במספר מחלות, ובכללן לופוס וקרוהן, אבל היתרון של הטיפול במחלת עור כדרך להעריך את יעילותו של מינון מסויים נעוץ בכך שבמקרה כזה פשוט וקל לראות את תוצאות הטיפול, שלא כמו בטיפול במחלות פנימיות.

כל המשתתפים במחקר, שנערך משך שלושה חודשים, קיבלו בעבר מספר טיפולים שונים כולל טיפול ב- ultraviolet radiation. תוצאות המחקר הראו ירידה בהיקף תופעות הלוואי תוך שימור יעילות הטיפול. המחקר גם מצביע על כך שהשפעת הטיפול באזתיופרין הינה ארוכת טווח באופן יחסי, דבר שהקנה למטופלים מספר חודשים ללא הופעה מחודשת של הסימפטומים.

לידיעה המלאה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה