מחלות זיהומיות

דחית מועד תחילת ההנקה מגדילה את הסיכון לתמותת הילודמאת ד”ר ברזילי, עורך נאונטולוגיה

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי לעיתוי תחילת ההנקה חשיבות רבה בהשפעה המגוננת של ההנקה מפני תמותת תינוקות.
עידוד הנקה הוא אסטרטגית מפתח לשיפור השרדות הילודים. חרף הבסיס המדעי הנרחב בנוגע להשפעת ההנקה, נאספו עדויות מעטות בלבד בנוגע להשפעותיה על תמותת תינוקות.
מטרת המחקר היתה לבחון מהי תרומתו של עיתוי תחילת ההנקה להשפעות אלה.
החוקרים השתמשו בנתונים אספו במסגרת מחקר מעקב בן 4 שבועות שבחן מתן תוסף ויטמין A לנשים באזור מגורים כפרי בגאנה. מטרתם היתה לבדוק האם עיתוי תחילת ההנקה וסוג ההנקה (בלעדית, פרה-דומיננטית, או חלקית) קשורים לסיכון לתמותת התינוק.
באנליזה נכללו 10974 ילודים יונקים (שנולדו בהריון שבו עובר יחיד), שנולדו בין יולי 2003 ליוני 2004 ושרדו לפחות יומיים ושנערך אצלהם ביקור בתקופת הינקות.
התוצאות מעידות כי ההנקה החלה במהלך היום הראשון לאחר הלידה בקרב 71% מהילודים ועד לסוף היום השלישי בכל הילודים, פרט ל-1.3% מהם. 70% מהם הונקו באופן בלעדי במהלך תקופת הינקות.
הסיכון לתמותת התינוק היה גבוה פי 4 בקרב הילדים שקיבלו נוזלים המבוססים על חלב או מזונות מוצקים בנוסף לחלב האם. בנוסף, נמצא יחס מנה-תגובה בין הגברת הסיכון לתמותת התינוק לבין הגדלת דחית מועד תחילת ההנקה מיום אחד ועד ליום 7.
תחילת ההנקה באיחור (לאחר יום 1) נקשרה להגברת הסיכון פי 2.4. גודלה של השפעה זו היה דומה כשהמודל הותאם מחדש, מבלי לכלול ילודים המצויים בסיכון גבוה לתמותה (שלא היו בריאים ביום הלידה, שסבלו מאי-תקינויות מולדות, שנולדו פגים, או שלא היו בריאים ביום הראיון) או מבלי לכלול מקרי תמותה שהתרחשו במהלך השבוע הראשון (ימים 2-7).
החוקרים מסכמים כי עידוד הנקה חשוב, שכן זהו גורם עיקרי להישרדות הילוד ולהשגת היעדים ההתפתחותיים. הם מסבירים כי 16% ממקרי התמותה של ילודים היו נמנעים במידה וכל הילודים היו ניזונים בהנקה החל מיום 1 לחייהם ו-22% היו נמנעים במידה וכל הילודים היו ניזונים בהנקה החל מהשעה הראשונה.
החוקרים מציינים כי יש להדגיש את חשיבות תחילת ההנקה במועד מוקדם ואת חשיבות בלעדיותה, במיוחד במדינות הסאב-סהרה באפריקה, שם שיעורי תמותת הילודים גבוהים ורוב הנשים מניקות באופן בלעדי או באופן פרה-דומיננטי את הילודים.

PEDIATRICS Vol. 117 No. 3 March 2006, pp. e380-e386

הערות עורך:

לא נראה לי הגיוני כי יתכן הבדל בתמותת התינוקות שהחלו הנקה ביום הראשון לעומת תחילת הנקה ביום השני או השלישי לחיים. יש לבדוק האם קיימים הבדלים נוספים בין קבוצות התינוקות ועיתוי תחילת ההנקה הינו בסה”כ ערפלן (confounder). לא נראה לי שלתכנית להקדמת ההנקה לשעה הראשונה לאחר הלידה, לעומת תחילת ההנקה ביום השני לחיים תהיה השפעה משמעותית על התמותה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה