מחלות זיהומיות

למניעה מירבית מזיהומים רספירטוריים – כמה זמן חייבים להניק ? jcp35

ההנקה מונעת מספר מחלות, בעיקר זיהומים בדרכי העיכול ובדרכי הנשימה. השאלה היא כמה זמן יש להניק כדילהשיג השפעה  מירבית.

מחקר שנערך במדינת בלרוס בשנים האחרונות הראה, כי ההבדל בין הנקה שנפרשה על ארבעה חודשים לבין הנקה שנמשכה ששה חודשים הוא מובהק. הנקה מלאה ללא תוספת, שנפרשת לתקופה של ששה חודשים ומעלה, נמצאה יעילה יותר במניעת גסטרו-אנטריטיס. חשוב להדגיש כי 55%  ממקרי המוות בינקות  נובעים ממחלות זיהומיות. אם כן, ההנקה המונעת מחלות זיהומיות, תמנע גם מקרי מוות.

לאור ממצאים אלה, המליצו מספר גופים הממונים על בריאות הציבור וביניהם ארגון הבריאות העולמי והאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים –  כי רצוי להמשיך להניק למשך ששה חודשים לפחות.  בהמלצה קודמת הסתפקו גופים אלה בעצה,להניק ארבעה חודשים בלבד.

המלצות אלה התבססו על מניעת גסטרו-אנטריטיס.

השאלה היא כיצד ישפיעו  ששה חודשי הנקה  למניעה מקסימלית של מחלות רספירטוריות –  או שמא אין הבדל משמעותי בין ארבעה חודשי הנקה לבין ששה חודשים ?

המאמר לפנינו אכן בדק את היארעות מחלות רספירטוריות בתינוקות אשר ינקו ששה חודשים ומעלה לעומת תינוקות שינקו ארבעה חודשים בלבד. המחלות שנבדקו היו דלקת ריאות, צפצופים, דלקת האוזן התיכונה ודלקות חוזרות של דרכי הנשימה העליונות.

למטרת מחקר זה, “הנקה מלאה” משמעותה, הנקה ללא תוספות קבועות, אך כולל תוספות בודדות.

המחקר  נעזר בנתונים קיימים, שנאספו מספר שנים קודם לניתוח הסטטיסטי הנוכחי. בסקר נכללו כ 2200 תינוקות בין הגילים חצי שנה ועד  גיל שנתיים. התוצאות הראו כי יניקה מלאה במשך ששה חודשים ויותר, מפחיתה את הסיכון לפתח דלקת ריאות ודלקת באוזן התיכונה באופן משמעותי, בהשוואה לקבוצה שינקה במשך ארבעה  עד ששה חודשים. לא נמצא הבדל לגבי דלקות חוזרות בדרכי הנשימה העליונות וצפצופים.

ברור גם שעישון בבית וביקור במשפחתונים הגבירו את הסיכון לפתח מחלות רספירטוריות. 

הערת העורך: עבודה זו מאשרת  את עובדת חשיבות ההנקה למשך ששה חודשים ומעלה  למניעת  מחלות רספירטוריות . ממצא זה הוא חשוב. לא תמיד ברור לכולנו כי קיים הבדל משמעותי לזמן ההנקה שנמשךבין ארבעה ועד ששה חודשים לבין הנקה של ששה חודשים ויותר. לאלה המעוניינים בפרטים סטטיסטים חייבים להוסיף, כי בניתוח הסטטיסטי נמצא כי ההשפעה של ההנקה הייתה בלתי תלויה בגורמים אחרים הקשורים במחלות רספירטוריות בינקות, דוגמת גיל, חשיפה לעשן, משפחתונים, גזע, גודל המשפחה והרמה החברתית- כלכלית של המשפחה.

הממצא המרשים ביותר קשור לדלקת אוזניים חוזרות. תינוקות שינקו בתקופה קצרה מששה חודשים  נמצאו בסיכון גבוהה פי שנים לחלות בדלקות אוזניים חוזרות. למי אין ילד, נכד, אחיין או קרוב משפחה אחר, אשר בינקות לקה בדלקות אוזניים חוזרות ונשאר עם נוזלים באוזן התיכונה משך מספר חודשים ? ובעקבות הנוזלים, חירשות זמנית, ביקורים אין ספור אצל רופאי אוזניים  או בעוסקים ברפואה אלטרנטיבית ?

האמהות המצליחות להניק  רק ארבעה ועד ששה חודשים אפשר לנחם בעובדה, כי גם זו לטובה, כי הנקה בין חודש ועד ארבעה חודשים גם  מונעת דלקות אוזניים אך לא באותה המידה.

העבודה לפנינו תואמת מספר מחקרים נוספים. מחקרים אלה בדקו גם את ההשפעה של הנקה חלקית ומצאו, כי גם הנקה חלקית מועילה, אם כי לא באותה המידה כמו הנקה מלאה.

בסיכום, בעולם המתפתח, הנקה מצילה תינוקות ממוות ממחלות זיהומיות בדרכי הנשימה ובדרכי העיכול.

בעולם המפותח, הנקה חוסכת תחלואה ניכרת, בעיקר באוזניים.

אפילו במקרים בהם ההנקה נמשכת חודש ימים  בלבד, אפשר כבר להצביע על פעולה מונעת. טוב ממנה, הנקה מלאה משך חודש ועד ארבעה חודשים, ועדיף מכולם הנקה שנמשכת מעל  ששה חודשים.

ואם האם מתקשה להניק באופן מלא, גם להנקה חלקית פעילות מונעת לגבי מחלות זיהומיות.

המאמר הופיע בעיתון Pediatrics  מחודש פברואר 2006.


Full breastfeeding duration and associated decrease in respiratory tract infections, Chantry CJ, Howard CR, Auinger P.

Pediatrics. 2006;117:425-432

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה