מחלות זיהומיות

האם ייעוץ לגמילה מעישון במרפאת השיניים עשוי להיות יעיל ? (BDJ )

מחקר אנגלי שבחן את יעילות המלצת רופא השיניים על הפסקת עישון מצא שהמלצה זו יעילה במידה דומה לשיעורי הצלחה של הפסקת עישון באמצעות מומחים בקליניקה הכללית.

החוקרים עקבו אחר 49 מטופלים עם דלקת כרונית של מיסב השן אשר היו מעשנים. כל המטופלים קיבלו טיפול בדלקת ויעוץ להפסקת עישון כחלק מהטיפול האינדבדואלי לכל מטופל. ההתערבות כללה ייעוץ (לכל המטופלים), ומס’ מטופלים קיבלו גם טיפול בתחליפי ניקוטין או זייבאן. שיעורי הפסקת העישון נבחנו במהלך הביקורים לטיפול בדלקת (4-6 ביקורים) במהלך תקופה של 10-12 שבועות. ייעוץ להפסקת עישון ניתן מידי חודש במסגרת תכנית התמיכה במשך 9 חודשים עוקבים. סטטוס העישון נבחן מידי 3, 6 ו-12 חודש ואומת ע”י בדיקת CO ורמת ניקוטין ברוק.  

נמצא ששיעורי הפסקת העישון היו 41%, 33%, 29% ו-25% לתקופות של החל משבוע, חודש, שלושה חודשים ושנה, בהתאמה. מין, גיל, ונוכחות מעשן אחר בבית ושנות עישון לא היוו סמני חיזוי מובהקים להצלחת הפסקת עישון. רמת CO בתחילת המחקר הייתה קשורה באופן מובהק עם הצלחת הגמילה.

החוקרים מסכמים איפוא שהפסקת עישון על בסיס ייעוץ והדרכה של רופא שיניים כחלק מהטיפול בדלקת מיסב השן נמצאה כיעילה ומוצלחת בהשוואה לשיעורי ההצלחה של גמילה מעישון במסגרת מרפאות מיוחדות לגמילה מעישון. 

למקצוע הדנטלי, מסכמים החוקרים בסיפוק, יש תפקיד מכריע בהפסקת עישון, במיוחד במטופלים עם דלקת כרונית של מיסב השן.

British Dental Journal (2006); 200, 272-275. doi: 10.1038/sj.bdj.4813307,Smoking cessation advice for patients with chronic periodontitis

הערת המערכת: מחקר חשוב ומעודד שבהחלט יכול לתת רעיון מצויין לגופים ולגורמים העוסקים בבריאות הציבור ובהפסקת עישון – לרתום את רופא השיניים למשימה חשובה זו ! אין כמו רופא שיניים לזהות באופן ברור, גלוי ומוחשי את נזקי העישון – בריאותיים ואסתטיים גם יחד – ולהעביר את המסר תוך הדגמה ויזואלית למטופל המעשן…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה