מחלות זיהומיות

בקיצור: האם חלב אם מגן מפני זיהום בהליקובקטר פילורי ?

השאלה שהעסיקה את חוקרי המחקר לפנינו היש יתרון להנקה ממושכת בהגנה נגד זיהום בהליקובקטר פילורי ? המידע שיש לנו כעת, מדבר על נזק שעושה ההליקובקטר בטווח הארוך- כיב פפטי וסרטן הקיבה. כן ידוע כי ההדבקה בהליקובקטר מתחילה כבר בילדות ואילו התופעות  הקליניות פורצות רק כעבור מספר שנים. החוקרים נעזרו במרכז שעקב אחרי התפתחות התינוקות מרגע לידתם משך מספר שנים. הפרויקט  the Newcastle thousand families cohort הוקם בניוקסל  שבאנגליה. בפרויקט נרשמו כל הילדים שנולדו בעיר ניוקסל בחודש מאי 1947 והמעקב אחרי התפתחותם נמשך עד להגיעם לגיל 15. 

פרויקט הNewcastle study    אפשר לחוקרים גישה למידע מדויק של הזנתהמשתתפים בהיותם תינוקות. נתונים אלה עזרו לחוקרים לוודא האם קיים קשר בין משך זמן ההנקה בינקות לבין זיהום בהליקובקטר פילורי  מחקרים קודמים בדקו האם משך זמן ההנקה מקטינה את ההדבקה עם הליקובקטר פילורי בילדות. ה Newcastle study בדק את מצב הקשר בין זמן ההנקה לבין עדות לזיהום בהליקובקטר אצל המבוגר.  המחקר הוא סגולי מבחינת מהימנות הנתונים ומבחינת  טווח המעקב  ועל ידי כך מאפשר לחקור את הקשר בין  משך ההנקה לפני חמישים שנה לבין  זיהום בהליקובקטר כעת. 

בסקר הנוכחי השתתפו 407 נשים וגברים, כולם בגיל 50. תוצאות הסקר הראו

1    ל  40%  מבין הנבדקים היו נוגדנים להליקובקטר.

2    הסיכון לזיהום בהליקובקטר בגיל 50 היה גדול יותר עבור אלה שגדלו באזורים נכשלים בעיר

      ובאו ממשפחות עניות.

3    הקשר בין הנקה להליקובקטר עושה הפרדה בין זכרים לנקבות. אצל הזכרים נמצא קשר מובהק בין משך ההנקה  בינקות לבין הסיכוי לזיהום בהליקובקטר בגיל 50.  בעוד שאצל נקבות לא נמצא שמשך זמן ההנקה היווה יתרון בהגנה נגד הזיהום.

הסיבה לכך לא  ידועה.

החוקרים מעלים את ההשערה כי החולים נדבקו בהליקובקטר בינקות וכי בזכרים, ההנקה מנעה  מחיידקי  ההליקובקטר  להתיישב ברירית האנטרום.

יש לציין שהחוקרים אינם נוקבים בזמן משך ההנקה האבסולוטי אלא בנתונים השוואתיים בלבד.

המאמר הופיע בעיתון Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition לחודש  נובמבר 2005.


Does  increased duration of exclusive breastfeeding protect against Helicobacter pylori  infection ?

JPGN 2005;41:617-20

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה