מחלות זיהומיות

Etanercept מפחית סטמפטומים באסתמה רפרקטורית לקורטיקוסטרואידים (Thorax)

מחקר חדש וקטן מציע כי חסימת TNF אלפא עשויה להיות יעילה לטיפול בחולים עם אסתמה חמורה תלויית סטרואידים.

12 שבועות של etanercept (אנברל) כתוספת לטיפול הביאו לשיפור משמעותי בסימפטומים בקרב קבוצת חולים שנשארו סימפטומטים עם המינון המקסימלי של קורטיקוסטרואידים בשאיפה, מדווחים החוקרים בגיליון דצמבר של Thorax.

בעוד אסתמה היא לרוב הפרעה מתווכת Th2, מאפייני תגובה מסוג Th1 מתרחשים באסתמה חמורה וכרונית יותר, כמו מעורבות נויטרופילים ורפרקטוריות לקורטיקוסטרואידים.

ידוע כי TNF אלפא יעיל למצבי דלקת רבים המאופיינים בתגובה חיסונית מסוג Th1, ולכן ערכו החוקרים סדרת בדיקות לביטוי TNF אלפא בחולים עם אסתמה קלה, אסתמה חמורה ונבדקי ביקורת בריאים. הם זיהו רמות גבוהות של TNF אלפא בחולים עם מחלה חמורה, וכן ביטוי גני גבוה ויותר תאים אימונוראקטיבים.

בכדי לבדוק האם חסימת TNF אלפא עשויה להפחית את הסימפטומים, נתנו החוקרים ל-17 מטופלים עם אסתמה חמורה 25 מ”ג etanercept פעמיים בשבוע למשך 12 שבועות בנוסף לתרופות האחרות. 2 חולים עזבו את המחקר, אחד לאחר התפתחות ליפומה והשני בשל פריחה בעור. תגובות באתרי ההזרקה היו תופעת הלוואי הנפוצה ביותר.

בקרב אלו שנשארו במחקר, מדד ממוצע בשאלון בקרת אסתמה ירד מ-26 ל-11.ערכי בסיס של FEV1, FVC ו-PEF לבוקר וערב השתפרו. תגובתיות יתר ברונכיאלית השתפרה גם היא באופן משמעותי. כל החולים מלבד אחד יכלו להפסיק לקחת אגוניסט בטא-2.

8 שבועות לאחר הפסקת הטיפול, מדדי סימפטומים ותיפקודי ריאה חזרו לרמות המקוריות.

חולים עם אסתמה רפרקטורית לקורטיקוסטרואידים מהווים 30% מהעלויות לטיפול באסתמה, ויש להם מעט אפשרויות טיפול.

יש צורך במחקרים גדולים הבודקים גם רצפטור מסיס וגם את גישת הנוגדן לחסימת TNF אלפא עם התמקדות באסתמה חמורה תלויית קורטיקוסטרואידים.

Thorax 2005;60:1012-1018.
<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה