מחלות זיהומיות

בדיקת עמידות HIV בזמן האבחנה משפרת את סיכויי ההישרדות (Clin Infect Dis.)

ממחקר חדש עולה כי בדיקת עמידות HIV לתרופות המבוצעת בזמן האבחנה, לפני התחלת טיפול אנטי-רטרוויראלי, עשויה להביא לבחירת טיפול אנטי-רטרוויראלי יעיל יותר וקרוב לוודאי תשפר את סיכויי ההישרדות. לדברי החוקרים, בדיקת עמידות בזמן האבחנה צריכה להיות חלק מהפרוטוקול הטיפולי בכל הנבדקים המאובחנים כנשאי HIV.

בכדי לקבוע את ההשפעה הקלינית ולהשוות את העלות מול התועלת של בדיקת עמידות HIV, החוקרים השתמשו במודל מחשב של HIV ששיקף את תוחלת החיים, עלויות ועלות-תועלת.

החוקרים בחרו בשכיחות עמידות לתרופות של 8.3% ולאחר בדיקות עמידות למאובחני HIV חדשים ראו כי ביצוע הבדיקה משפר את סיכויי הישרדות, בעלות סבירה לחלוטין.

יחס עלות-תועלת של בדיקת עמידות עם האבחנה עמד על 23,900$ לכל Quality-Adjusted Life-Year (QALY) נוספת הרבה מתחת לסף המקובל של עלות-תועלת (סדר גודל של 50,000$ לכל QALY). החוקרים מדגישים כי עלות של 23,900$ לכל QALY נוסף מצויה בטווח המקובל להתערבויות אחרות ב-HIV, כולל בדיקת עמידות לאחר טיפול שנכשל (20,200$ לכל QALY), טיפול אנטי-רטרוויראלי משולב (25,900$ לכל QALY) וטיפול פרופילקטי כנגד Mycobacterium Avium (63,100$ לכל QALY).

גם אם מורידים את שיעור העמידות ל-1%, בדיקות עמידות למאובחנים חדשים עדיין משתלמות.

כיום, בסביבות 8-10% מהמאובחנים החדשים עם HIV בארה”ב נושאים עמידות מסוימת לתרופות אנטיויראליות מיד למן ההתחלה. למרות שכבר היום יש רופאים רבים שמבצעים בדיקות עמידות, אין לכך התייחסות מספקת בהנחיות הקיימות, אלא אם ההדבקה ב-HIV התרחשה לאחרונה או במקרים ששכיחות העמידות לתרופות עולה על 5%.

הספקות באשר ליישום בדיקות עמידות לכל מאובחני HIV נובע ממספר פקטורים, כאשר הסיבה העיקרית היא עלות הבדיקה, שעומדת על כ-400$ לכל בדיקה, והעדר נתונים המוכיחים כי גישה זו תביא לשיפור בתוצאות.

לאור העדויות הקיימות, ותוך התייחסות לעלויות והיתרונות, החוקרים מאמינים כי יש לבצע בדיקות עמידות גנוטיפית בכל מאובחני HIV חדשים בארה”ב, כאשר התוצאות משמשות לבחירת הטיפול המתאים.

חוקרים במאמר מערכת תמכו במסקנה זו. עם זאת, לעת עתה, המחקר הנוכחי מותיר את הרופאים עם בעיה לא פשוטה, ההמלצות הקיימות מגבילות ביצוע מבחני עמידות לתרופות במאובחנים חדשים. אך במרבית המטופלים, ההיסטוריה הרפואית והמבחנים המעבדתיים אינם מאפשרים לקבוע את משך הזיהום.

יתרה מזאת, ההמלצות לבצע בדיקות עמידות כאשר שכיחות עמידות לתרופות של מטופלים-נאיבים היא 5% או יותר, נשענת על ההנחה שמידע זה זמין לרופאים, דבר שבמרבית המקרים אינו נכון. ההמלצות לבדיקת עמידות גנוטיפ בכל המטופלים הנאיבים עם HIV קלה יותר ליישום והמחקר הנוכחי מראה כי היא גם משתלמת יותר מבחינת עלות-תועלת.

Clin Infect Dis. 2005;41:1316-1325

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה