ניתוח המילה.

תרגום המלה הלועזית circumcision   הוא לחתוך מסביב, כלומר המנתח חותך מסביב לאבר המין הזכרי כדי להסיר את הערלה. בעברית, למלה “מילה” משמעות עמוקה יותר, כי ל”מול” זה גם לטהר, כמו שכתוב : “ומלתם את ערלת לבבכם”.  

ניתוח זה, הפרוצדורה הכירורגית הנפוצה ביותר באוכלוסיית הזכרים בעולם. ישנן עדויות שניתוח המילה היה מקובל כבר לפני 15,000 שנה. בעבר בוצע  ניתוח זה  על רקע  מסורת דתית ותרבותית. רק במאה התשעה עשר החל הדיון לגבי ההוריות הרפואיות לניתוח, תחילה כדי לתקן מצב של phimosis   או היצרות של הערלה וגם של paraphimosis   מצב בו הערלה עולה מעל העטרה -ה glans penis – וחובקת את אבר המין עצמו עד כדי  סיכון זרימת  הדם בו.

אחוזי ניתוח המילה שונים מארץ לארץ. בארצות הברית הניתוח נפוץ ביותר.  בצפון אמריקה ב 60% היילודים הלא יהודיים כורתים את הערלה סמוך ללידה ולעיתים מבצע זאת המיילד עצמו. באירופה מספר ניתוחי המילה פחות בהרבה. קוריוז מעניין איך מנהג המילה יכול לחדור לתרבות של עם. ניתוח המילה לא היה נחלת התרבות הקוריאנית מעולם. כאשר הארץ נחשפה לאלפים רבים של חיילים אמריקנים, החלו גם הקוריאנים למול, והיום  קוריאה הארץ היחידה באזור בה נהוג למול את  כל התינוקות סמוך ללידה.

מבחינה רפואית, מה הן ההוריות לבצע ניתוח המילה ?

ההוריות הרפואיות הן טיפוליות ומניעתיות. ההוריה מחייבת לכרות את הערלה אצל חולה הסובל מזיהומים חוזרים של הערלה כדי למנוע סבל מיותר מהחולה. הוא הדין גם כאשר קצה הערלה מפתח היצרות משנית לזיהומים phimosis. 

ההוריות המניעתייות  הן רבות. מספר מחקרים הוכיחו כי כריתת הערלה מונעת סרטן אבר המין וכן מונעת סרטן צוואר הרחם אצל בת הזוג. כריתת הערלה מפחיתה גם את הסיכון של הדבקה במחלות מין, כולל   AIDS/HIV. כנראה בערלה נמצאים תאים הקושרים את נגיף ה HIV ומגבירים את הסיכון להידבק  ב  AIDS. 

חלוקות הדעות לגביביצוע מילה בכול תינוק כאשר נעדר הרקע הדתי. תומכי הניתוח מסתמכים על הסטטיסטיקה של ריבוי עד פי חמש או אפילו עשר של זיהומים בדרכי השתן אצל אלה שלא עברו כריתת ערלה. באירופה מקובל היום לבצע מילה בילד הסובל מזיהומים חוזרים בדרכי השתן, כי הוכח שבמקרים אלה הניתוח מקטין את מספר הזיהומים החוזרים וחוסך אשפוזים רבים והצטלקות הכליות.      

כאמור כריתת הערלה מפחיתה את מספר הזיהומים בדרכי השתן. מאחר וזיהומים בדרכי השתן בתקופה הניאונטלית  חמורים במיוחד ולעיתים קרובות מלווים באלח דם, עדיף למנוע זיהום בדרכי השתן עוד בטרם התינוק לוקה במחלה זו. שנית, המילה בתקופה הפרינטלית עדיפה על מילה מאוחרת. התינוק עומד בניתוח טוב יותר, העור דק יותר והריפוי מהיר יותר.

בחוץ לארץ  הניתוח בתקופה הפרינטלית זול  בהשוואה לניתוח מאוחר יותר, מה שאין כן אצלנו כי יש לשלם למוהל. קיים כאמור הבדל גדול במספר ניתוחי המילה בארצות הברית ובאירופה. בארצות הברית סקרים הראו כי 80%  האוכלוסייה נימולים ואילו באירופה המילה היא על רקע דתי, ולא רפואי.

הערת העורך:  ברוב הלידות  בארצות הברית נוכח מיילד פרטי.  המיילד לעיתים קרובות מסיר את הערלה תמורת עוד כמה דולרים. גם עובדה זו משפיעה על פופולריות ניתוח זה בארצות הברית.


Circumcision for preventing urinary tract infections in boys: North American view.

Schoen EJ

Arch Dis Childh 2005:90:772-3


Circumcision for preventing urinary tract infections in boys: European view.

Malone PSJ

Arch Dis Childh 2005;90:773-4


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה