מחלות זיהומיות

האם טיפול אנטיביוטי לאקנה מגדיל את הסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות? (Arch Dermatol.)

ממחקר חדש עולה כי טיפול באנטיביוטיקה נגד אקנה עלול להגדיל את הסיכון לזיהום בדרכי הנשימה העליונות (Upper Respiratory Tract Infection).

Acne Vulgaris היא דוגמא למחלה שהטיפול הסטנדרטי בה כולל אנטיביוטיקה לטווח ארוך. Erythromycin ו-Clindamycin מקומיים ו-Minocycline, Doxycycline ו-Tetracycline הניתנים דרך הפה משמשים לעיתים קרובות לטיפול באקנה.

מטרת המחקר היתה לקבוע אם שימוש ארוך טווח באנטיביוטיקה לטיפול באקנה מגביר את הסיכון ל-URTI או זיהומים בדרכי השתן.

החוקרים אספו מידע ממאגרי נתונים אודות חולים בגילאי 15-35. שאובחנו עם אקנה בין השנים 1987-2002. המדד העיקרי היה הופעה של זיהום בדרכי הנשימה העליונות או של זיהום בדרכי השתן.

מבין 118,496 חולי אקנה, 84,977 (71.7%) קיבלו טיפול מקומי או אורלי של Tetracycline, Erythromycine או Clindamycine לטיפול באקנה. 33,519 (28.3%) לא קיבלו טיפול אנטיביוטי. במהלך השנה הראשונה למעקב, 18,281 (15.4%) מהחולים עם אקנה סבלו לפחות מזיהום אחד בדרכי הנשימה העליונות. עבור הנבדקים שקיבלו טיפול אנטיביוטי נמצא Odds Ratio לפתח URTI גבוה פי 2.15 בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול אנטיביוטי (95% confidence interval, 2.05 – 2.23; P < 0.001).

מניתוחים נוספים של תוצאות המחקר, כולל השוואה בין חולי אקנה וחולי יל”ד, וקביעת הסיכוי לפתח זיהום בדרכי השתן, עולה כי לא מדובר בקשר מלאכותי הנובע מנטיה מוגברת של חולים אלו לבקש לטיפול רפואי (Increased healthcare-seeking behavior).

הסיכוי של חולים עם אקנה שטופלו באנטיביוטיקה לפתח URTI היה גבוה יותר בהשוואה לחולי אקנה שלא קיבלו טיפול אנטיביוטי. החשיבות הקלינית האמיתית של הממצאים דורשת מחקרים נוספים.

מגבלות המחקר כוללים בין היתר העדר יכולת לאשר את אבחנת URTI, העובדה שייתכן שהנבדקים נטלו אנטיביוטיקות נוספות לטיפול באקנה או במחלות אחרות והאפשרות שקיים קשר בין הסביבה הביתית ובין גורמי סיכון למחלות אחרות.

במאמר מערכת כתבו ד”ר צ’ן וד”ר שאו מאוניברסיטת טורונטו כי למרות מגבלות המחקר, הממצאים עשויים לעורר דיון רציני, במיוחד לאור העליה במודעות הציבורית והדאגה באשר לשימוש באנטיביוטיקה באופן כללי.

לדברי החוקרים, הממצאים אינם מצדיקים שינוי בגישת הרופאים, ועדיין מוטלת עליהם האחריות להסביר למטופלים כי הקשר שנצפה אינו מעיד בהכרח על סיבתיות. עם זאת, התגובה של הציבור, בין אם מוצדקת או לאו, עשויה להשפיע על אופן הטיפול של הרופאים באקנה.

Arch Dermatol. 2005;141:1132-1136

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה