מחלות זיהומיות

ג’ל להגיינת הידיים עשוי להפחית מחלות במשפחות עם ילדים במעון יום (Pediatrics)

ג’ל הגייני ליידים יכול להפחית סיכון למחלות דרכי העיכול במשפחות עם ילדים במעון יום, על פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם בגיליון ספטמבר של Pediatrics.

זהו המחקר האקראי הראשון שהראה כי הגיינת ידיים  מפחיתה התפשטות חיידקים בבית.

מחטאי ידיים על בסיס אלכוהול הורגים במהירות רוטאוירוס הקשורים לעיתים קרובות לזיהומים בדרכי העיכול והנשימה.

המחקר כלל 292 משפחות עם ילד אחד או יותר, בגיל 6 חודשים עד 5 שנים, הנמצא במעון למשך לפחות 10 שעות בשבוע. המשפחות קיבלו באקראי אספקת סבון הגייני וחומרי הסברה הגיינית פעמיים בשבוע למשך 5 חודשים, בעוד שהמשפחות בקבוצת הביקורת קיבלו רק חומרים המקדמים תזונה נבונה. הנתונים הדמוגרפים היו דומים בשתי הקבוצות.

המטפלים דיווחו פעמיים בחודש על זיהומים שונים בחברי המשפחה. אחוזי מעבר נמדדו במחלות משניות לחודש אדם חשוד והותאמו למשתנים דמוגרפים, פרקטיקות הגיינת ידיים ונסיון קודם עם מחטאי ידיים.

מתוך 1,802 מחלות דרכי הנשימה שדווחו במחקר, 443 (25%) היו מחלות משניות. מתוך 252 מחלות בדרכי העיכול שדווחו במהלך המחקר, 28 (11%) היו משניות. בהשוואה למשפחות הביקורת, אחוז מחלות דרכי עיכול משניות היה נמוך משמעותית ממשפחות ההתערבות (0.41; 95%, 0.19-0.90).

למרות שהאחוז הכללי של מחלות דרכי הנשימה היה דומה בשתי הקבוצות (0.97; 95%, 0.72-1.30), במשפחות שהשתמשו יותר במחטאי ידיים היה אחוז נמוך מעט יותר של מחלות דרכי הנשימה לעומת אלו עם פחות שימוש (0.81, 95%, 0.65-1.09), אך ההבדל לא היה משמעותי סטטיסטית.

כנראה בגלל זה שאנשים התמידו יותר לגבי שימוש במחטאים לאחר אירוע בדרכי העיכול, כמו שימוש בבית שימוש או הקאה, לעומת לאחר אירוע נשימתי, כמו ניגוב אף או התעטשות.

מיגבלות מחקר כללו הסתמכות על סימפטומים שדווחו באמצעות המטפלים והזיהום לא אושר מיקרוביולוגית, כישלון לבדיקה ישירה של שימוש במחטאי ידיים, חוסר יכול להפריד בין שימוש במחטאי ידיים לחומר ההדרכה, אחוז השתתפות נמוך, והשתתפות של משפחות לבנות בעיקר עם הכנסה גבוהה ורמת השכלה גבוהה, והכללה מוגבלת.

התערבות מולטיפקטוריאלית המדגישה שימוש במחטאי ידיים על בסיס אלכוהול בבית מפחיתה מעבר מחלות דרכי עיכול במשפחות עם ילדים במעון יום. למחטאי ידיים ומסרים חינוכיים יש תפקיד בשיפור הגיינת ידיים במסגרת הביתית.

Pediatrics. 2005;116:587-594

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה