מחלות זיהומיות

יחס הפוך בין זיהום Mycobacterium tuberculosis לבין נזלת אלרגית בילדים (Allergy)

תוצאותיו של מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי קיים יחס הפוך בין זיהום ב-Mycobacterium tuberculosis (או MTB) לבין התחלואה בנזלת אלרגית בילדים.

הקשר בין זיהום MTB לבין תגובות אלרגיה הינו שנוי במחלוקת. מטרת המחקר היתה לחקור את הקשר שבין זיהום MTB לבין נזלת אלרגית בילדים החיים באזור שבו שכיחות TB גבוהה.

במחקר השתתפו ילדים בגילאי 6-14 שנים המתגוררים בסביבה עירונית ענייה. בילדים נבדקה הימצאות נזלת אלרגית (באמצעות שאלוני ה-ISAAC) ונבדקה תגובה עורית ל-tuberculin ול-8 אלרגנים סביבתיים.

הופעת צלקת BCG תועדה ובנוסף נבדקה הימצאות פרזיטים במערכת העיכול ונמדדו רמות נוגדני ה-IgE הכללים והספציפיים ל-Ascaris lumbricoides. נזלת אלרגית הוגדרה, בהתאם לקרטריוני ה-World Allergy Organization (ה-WAO), על-פי דיווח על נזלת אלרגית ותוצאה חיובית בבדיקת תבחיני עור (SPT של 3 מ”מ ומעלה) לאלרגן כלשהו.

10.4% מתוך 337 הילדים הוגדרו כסובלים מנזלת אלרגית, ב-17.5% מהנבדקים נתקבלה תוצאה חיובית ב-SPT וב-53% מהנבדקים נתקבלה תוצאה חיובית בבדיקת ה-tuberculin העורית (TST של 10 מ”מ ומעלה). ילדים שבהם התקבלה תוצאת TST חיובית נמצאו בסבירות נמוכה באופן מובהק סטטיסטית לסבול מנזלת אלרגית בהווה (ערך OR מותאם של 0.06; עם 95%CI, 0.007-0.5) בהשוואה לילדים שבהם התקבלה תוצאת TST שלילית.

ה-SPTs היו שכיחים יותר באופן מובהק סטטיסטית בילדים שבהם תוצאת TST שלילית וסבלו מנזלת אלרגית בהווה (ערך OR מותאם של 34.0; עם 95%CI, 7.6-152.6), אך לא בילדים עם תוצאת TST חיובית הסובלים מנזלת אלרגית בהווה (ערך OR מותאם של 0.6; עם 95%CI, 0.07-5.2).

החוקרים מסיקים כי נראה שזיהום MTB מפחית את שכיחות ההופעה של נזלת אלרגית ומשפיע על ריאקטיביות ה-SPT בילדים הסובלים מנזלת אלרגית באזור שבו שכיחות ה-TB גבוהה.

Allergy: 60: 9; 1121 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה