מחלות זיהומיות

שימוש ב-siRNA מאפשר מניעה וטיפול ב-SARS בקופים (Nature Med)

חוקרים מדווחים כי מתן מעכבי small interfering RNA (או siRNA) של ה-coronavirus המחולל severe acute respiratory syndrome (או SARS) דרך האף עשוי למנוע ולאפשר טיפול בזיהומי SARS בקופים. זוהי הפעם הראשונה שבה הגישה הטיפולית הזו מצליחה בפרימטים.

אחד החוקרים, ד”ר Lu, מסביר בראיון טלפוני כי מדובר בהישג אדיר וכי כאשר יושלמו מחקרי הבטיחות בבני אדם, הוא מאמין כי זו תהיה התרופה שתשמש כמאגר להתגוננות מפני התפרצות פוטנציאלית של המחלה.

בעבר סרקו החוקרים 48 סוגי siRNA המוכוונים לאלמנטים של גנום ה-SARS coronavirus ומצאו כי לשניים מהם  (siSC2 ו-siSC5) פעילות פוטנטית נגד הזיהום בתרבית ובריאותיהם של עכברי מעבדה.

במחקר הנוכחי השתמשו החוקרים בשילוב שני ה-siRNAs, שכונה siSC2-5, וניתן דרך האף לקופי rhesus macaques לפני, במקביל, או לאחר חשיפה ל-SARS coronavirus שניתן גם הוא דרך האף. כל שלושת הטיפולים שניתנו הובילו לדיכוי פוטנטי של הפתוגנזה.

טיפול ה-siRNAs גרר הקלה בקדחת הנגרמת בשל זיהום ה-SARS coronavirus, הפחית את הנזק הדיפוזי האקוטי לריאות והוריד את ההעמסה הויראלית, בהשוואה לביקורת בקופים שהודבקו בוירוס ולא טופלו.

רק ב-25% מהדגימות שנאספו מחיות שטופלו נמצא RNA של SARS coronavirus , בעוד כל הדגימות מחיות הביקורת נמצאו חיוביות. כמו כן, ספירות התאים המודבקים היו נמוכות באופן מובהק סטטיסטית בחתכי ריאות שנלקחו מהחיות שטופלו.

ד”ר Lu מסביר כי ה-siRNAs בטוחים מאוד לשימוש ואפילו במינון גבוה לא נצפו במחקר תופעות לוואי או רעילות של הטיפול. החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים שיש מקום לבחון ביצוע מחקרים קליניים ב-siSC2-5 כטיפול ב-SARS.

באופן כוללני יותר, כותבים החוקרים, המידע מעיד כי siRNA עשוי למלא את הצורך בפיתוח תרופות מוכוונות למחלות רבות שלא ניתנו לטיפול בעבר. ד”ר Lu מסביר כי ניתן לכוון siRNA לכל גן מחולל מחלה, ולכן יש לו פוטנציאל עצום כדרך טיפול חדשנית במגוון מחלות החל משפעת פשוטה ועד לשפעת העופות ולציסטיק פיברוזיס, COPD, סינדרום מצוקה נשימתית אקוטי, ואסטמה.

לידיעה במדסקייפ

Nature Med 2005.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה