מחלות זיהומיות

מתן אורלי של אנטיביוטיקות לפני ניתוח עלול להגדיל את הסיכון לזיהומי C. difficile (ה-Arch Surg)

ממצאי מחקר שפורסמו לאחרונה מעידים כי שימוש באנטיביוטיקות שאינן נספגות דרך הפה בהכנה לפני הניתוח של המעי לפני ניתוח של המעי הגס מגדיל את הסיכון לזיהום Clostridium difficile ולכן יש להפסיקו.

החוקרים כותבים כי הזיהום שכיח למדי וכי תפקיד ההכנה של המעי לפני הניתוח ואופן ביצועה נבחנים כעת מחדש. הם מציעים כי מחקרים פרוספקטיביים עתידיים לא יעקבו רק אחר הופעת זיהומי C difficile, אלא גם יבדקו את תפקיד הטיפול האנטיביוטי המקדים. הם מציינים כי למרות ששיעור זיהומי ה-C difficile (העומד על 4.2%) נמצא נמוך מהמשוער, ב-3 מתוך 13 חולים שסובלים ממנו מחויב טיפול ביחידה לטיפול נמרץ.

במחקר רטרוספקטיבי מבוקר ניסו החוקרים לאסוף מידע בנוגע לשימוש הפרופילקטי באנטיביוטיקות בהכנת המעי לניתוח של המעי הגס, בשל חילוקי דעות בנוגע לבחירה האידיאלית של אנטיביוטיקות ולאופן המתן שלהן במסגרת זו.

החוקרים סקרו רישומים רפואיים של 304 חולים שעברו ניתוח במעי הגס. במחקר לא נכללו חולים הסובלים מחסימת מעי או חולים שעברו ניתוחי חירום. החוקרים בדקו את הימצעות טוסין ה-A/B של C. difficile באמצעות enzyme-linked immunosorbent assay במשטח צואה שנלקח מהחולים עד 30 ימים לאחר הניתוח.

כל החולים קיבלו משלשלים ואנטיביוטיקה דרך הוריד. 107 מהחולים (35.1%) קיבלו גם אנטיביוטיקה דרך הפה. ב-4.2% מהחולים התפתחה דלקת מעי גס בשל זיהום C. difficile לאחר הניתוח. 7.4% מהחולים שקיבלו אנטיביוטיקה דרך הפה סבלו מהזיהום, לעומת 2.6% מהחולים שלא קיבלו אנטיביוטיקות דרך הפה (P = .03). אף אחד מהחולים לא נפטר כתוצאה מהזיהום.

החוקרים מזהירים כי הממצאים מחייבים ביצוע מחקר פרוספקטיבי, אך עם זאת ממליצים על המנעות ממתן אנטיביוטיקות שאינן נספגות דרך הפה בחולים אלה בגלל העליה במורבידיות, במשך השהייה בבית החולים, ובעלויות הכרוכות באישפוז בשל זיהומי C. difficile.

לידיעה במדסקייפ

Arch Surg. 2005;140:752-756

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה