מחלות זיהומיות

האפידימיולוגיה של סוכרת בחולי cystic fibrosis

מחלת הסוכרת, סיבוך ידוע ונפוץ ל cystic fibrosis  CF בקיצור, ואחוז חולי ה CF הסובלים מסוכרת עולה עם הגיל. בבדיקה שנערכה לחולי  CF נמצא כי בגיל 13 אחוז חולי הסוכרת הגיע עד 17%.

מהי סיבת סיבוך זה ?

אופייני למחלת ה CF , ניוון  תאי הלבלב, בעיקר תאי הלבלב האקסוקריניים,  המפרישים את אנזימי הלבלב  לתוך המעי הדק. כתוצאה מכך חולי CF סובלים מהפרעה בעיכול המזון. אך, ידוע לנו שבמהלך המחלה גם התאים האנדוקריניים, תאי  הבטא  המרכיבים את איי  לנגרהנז  ומפרישים אינסולין, מתנוונים גם הם.  חסר באינסולין הוא  הגורם להופעת הסוכרת. אם כן מדובר בסוכרת הדומה לסוכרת נעורים.

לכאורה הסיבה ברורה, אך האטיולוגיה מורכבת יותר. זה שנים רבות  ידוע כי ב CF מתפתחת עמידות לאינסולין. הסיבה לא ידועה. עמידות לאינסולין הוא אחד המאפיינים לסוכרת סוג ,II  adult onset diabetes. מלבד שני הגורמים העיקריים שהזכרנו ישנם גורמים משניים שביכולתם להשפיע על רמת הגלוקוז בדם בחולי CF.  גורמים אלה הם,  המצב התזונתי הירוד, הזיהום הממושך, המטבוליזם הגבוה,  החסר בגלוקגון, ההפרעה בספיגה, מחלת הכבד והאנרגיה הדרושה בנשימה מאומצת.

המאמר לפנינו חקר באיזו מידההופעת הסוכרת בחולי CF מחמירה את המצב התזונתי ותפקוד הריאות.

נבדקו כ  8000 חולי CF   החל מגיל  13 שנה. הגיל הממוצע של כל החולים היה  25 שנה.  55%  מהם היו זכרים, כלומר  CF שכיח יותר בזכרים,  אך הסיבוך של סוכרת פגע יותר בנשים. 17%  מהנשים פתחו סוכרת לעומת 12% מהזכרים. כבר אמרנו, אחד מגורמי הסיכון להופעת סוכרת הוא אי-ספיקת הלבלב האקסוקריני.

באופן קליני אפשר לשער שקיימת אי-ספיקת הלבלב, כאשר החולה זקוק לתוספת אנזימי הלבלב במזון שלו, עקב הופעת צואה שומנית.  ואכן החוקרים מצאו שבקבוצת החולים שהזדקקה לתוספת אנזימי לבלב דרך הפה, אחוז חולי הסוכרת היה גבוהה יותר.

נמצא קשר ישר בין הגנוטיפשל  המחלה לבין הסיכוי לפתח סוכרת. הגנוטיפ  השכיח בעולם הוא דלתא  508.  חולי  CF   הומוזיגוטים  למוטציה דלתא 508 רובם ככולם יסבלו מאי-ספיקת הלבלב. לאור מה שאמרנו הרגע, אי ספיקת הלבלב מגבירה את הסיכוי לסוכרת. לכן הסיכוי שחולה CF יסבול מסוכרת, גדול יותר כאשר המחלה תוצאה מהומוזגוטיות למוטציה דלתא 508.

תפקוד ריאות נבדק בספירומטריה ואכן נמצא שהחולים הסובלים גם מסוכרת תפקוד הריאות נפגע יותר  בצורה מובהקת בהשוואה לחולים  ללא סוכרת. חולים אלה סבלו גם מיותר  זיהומי ריאות.  תופעה זו החוקרים ייחסו לעובדה, שזיהומים הם אחד הסיבוכים של סוכרת. 

הבדלים אלה לא היו מוגבלים לקבוצת גיל מסויים אלא היו מובהקים בכל קבוצות הגיל.  כמות הפתוגנים השונים שנמצאו בליחה של חולי  CF עם סוכרת, היו שונים מאלה שנמצאו בחוליCF בלבד. בעיקר היארעות של Pseudomonas aeruginosa שלBurkhdderia  cepacia שלCandida    ושל Aspergillus  היתה גבוהה יותר בחולים סוכרתיים.

המצב התזונתי,  כלומר המשקל, הגובה וה  BMI  היו טובים יותר בקבוצה שלא סבלה גם מסוכרת.

החוקרים מדגישים שמחקרם כלל מספר  רב של חולים מבמחקרים אחרים באותו תחום.

נסכם לעצמנו מה מחדש לנו מאמר זה.

היה ידוע לנו כי מספר ניכר של חולי CF יסבלו גם מסוכרת. כן היה ידוע כי הסיכון לפתח סיבוך זה עולה עם הגיל, שכיח יותר בנשים ובחולים שהפעילות האקסוקרינית של הלבלב  נפגעה.

המידע החדש במאמר זה הוא כי נוכחות סוכרת נעורים פוגמת בתפקוד הריאות. מספר זיהומי הריאות החריפים, גדול יותר והמצב התזונתי גרוע יותר בחולי  CF שלקו גם בסוכרת.       

           

הערת העורך: מאמר זה מדגים שוב עד כמה התקדמנו בטיפול מחלה זו בעשורים האחרונים. לפני שנים תוחלת החיים במחלה זו היתה קצרה, ורובם מתו בטרם פיתחו סוכרת. 

עד שקם ענק הרופאים Harry Schwachman ז”ל בבוסטון,  אשר השכיל להראות כי הטיפול ב CF הוא בעיקר תשומת לב לפרטים הקטנים, לפיזיתרפיה  אינטנסיבית, למתן  אנטיביוטיקה מתאימים ולתזונה מקסימלית. טיפול זה הוא אשר האריך את תוחלת החיים של חולי CF . 

כמו שאומרים   “God is in the details”-האלוקים, בפרטים הקטנים נמצא.  

המאמר הופיע בירחון Journal of Pediatrics  מחודש מאי 2005.      

             


The epidemiology of cystic-fibrosis related diabetes,

Marshall BC, Butler SM, Stoddard M et al. , J Pediatr 2005;146:687-7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה