מחלות זיהומיות

omeprazole עדיף על ranitidine או cisapride בטיפול בקשיי עיכול (Am J Gastroenterol)

חוקרים קנדיים מדווחים כי בחולים שמתקבלות בהם תוצאות שליליות בבדיקה לגילוי Helicobacter pylori, טיפול באמצעות מעכב משאבת הפרוטונים omeprazole יוצר הקלה טובה יותר בסימפטומים, בהשוואה ל-ranitidine או ל-cisapride.

החוקר הראשי, ד”ר Veldhuyzen, מסביר בראיון כי בחולים אלה הסובלים מקשיי עיכול (dyspepsia) עדיף מתן חומרים מעכבי משאבות פרוטונים על פני מתן חסמי H2 או חומרים פרוקינטיים. הוא מוסיף כי הדבר נכון גם בחולים ללא סימפטומים של צרבת או בעלי סימפטומים מינמליים של צרבת.

החוקרים כותבים כי במחקר קודם הם הראו שריפוי מזיהום ה-H. pylori בחולים הסובלים מהבעיה שיפר את הסימפטומים ונמצא כדאי מבחינה כלכלית. במחקר הנוכחי, הם בחנו את התוצאה בקרב 512 חולים שנתקבלו בהם תוצאות שליליות בבדיקה לגילוי H. pylori. הנבדקים חולקו באקראי לקבלת omeprazole במינון של 200 מ”ג ליום, לקבלת ranitidine במינון של 150 מ”ג ליום, לקבלת cisapride במינון של 20 מ”ג ליום, או לקבלת פלצבו.

כעבור 4 שבועות, נרשמה הצלחה של הטיפול, שהוגדרה כדרוג של 2 ומטה בסקאלה בת 7 נקודות להערכת סימפטומי ה-dyspepsia, ב-51% מהחולים בקבוצת ה-omeprazole, ב-36% מהחולים בקבוצת ה-ranitidine, ב-31% מהחולים בקבוצת ה-cisapride, וב-23% מהחולים שקיבלו פלצבו. הטיפול באמצעות omeprazole נמצא יעיל יותר באופן מובהק סטטיסטית בהשוואה ליתר הטיפולים.

אולם, כעבור 4 שבועות וכעבור 6 חודשים, רק 31% מהחולים שקיבלו omeprazole נמצאו מגיבים לטיפול. תוצאה זו טובה באופן מובהק סטטיסטית מהתוצאה שהתקבלה בקרב חולים שקיבלו cisapride (כ-13%), ושקיבלו פלצבו (כ-14%), אך לא בהשוואה לאלה שקיבלו ranitidine (כ-21%).

במאמר מערכת מצורף נכתב כי הממצאים שופכים אור על הטיפול בבעיה, אך גם מצביעים על כך שלא מדובר במחלה ייחודית אלא במערך סימפטומים שחוברו יחדיו בשל שיקולי נוחות בתכנון מבני המחקרים.

לידיעה במדסקייפ

Am J Gastroenterol 2005;100:1477-1488.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה