מחלות זיהומיות

קורטיקוסטרואידים מהווים טיפול יעיל בפוליפים באף


תוצאותיו של מחקר פרוספקטיבי שהוצגו במססגרת ה-XIX World Allergy Organization Congress מעידות כי מתן סיסטמי של קורטיקוסטרואידים יחד עם טיפול מקומי לכיווץ כלי דם במהלך תקופה קצרה ולאחריו שימוש ארוך טווח בקורטיקוסטרואידים טופיקליים מהווה גישה יעילה בטיפול בפוליפים באף בחולים הסובלים מאסטמה הרגישה לאספירין.

אחת החוקרות, ד”ר Dimitrievska, מסבירה כי ברבים מהחולים הסובלים מאסטמה רגישה לאספירין מופיעים פוליפים באף. היא מוסיפה כי בעבר טופלו חולים אלה באמצעות ניתוח, אך הבעיה לא נפתרה שכן הופעת הפוליפים נשנתה והם החמירו את בעית חסימת דרכי האוויר.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את יעילות הטיפול התרופתי בקרב 50 חולים (31 נשים, 19 גברים; בגילאי 20-56 שנים) הסובלים מדרגות חומרה שונות של הופעת פוליפים באף (28% מדרגה ניכרת, 34% מדרגה חסימתית, ו-38% מדרגה חסימתית חלקית).

החולים טופלו באמצעות מתן methylprednisolone סיסטמי מסוג tapered, (מתן כל אחד מהמינונים 120, 80 ו-40 מ”ג ליום במהלך 3 ימים) יחד עם טיפול מכווץ כלי דם מקומי במהלך 10 ימים, ולאחריו טיפול טופיקלי ארוך טווח באמצעות beclomethasone dipropionate במינון של 200µg ליום.

כעבור 10 ימים נעלמו הפוליפים לחלוטין בקרב 66% מהחולים. בנוסף, נצפתה ירידה משמעותית בחומרת הפוליפים שנותרו, בהשוואה למצב בתחילת המחקר (0% מדרגה ניכרת, 14% מדרגה חסימתית ו-20% מדרגה חסימתית חלקית). מצב החולים המשיך להשתפר, ובכולם נפתרה הבעיה בתוך שנתיים.

הירידות בדיווחי החולים אודות חסימות האף, rhinorrhea, וקשיים בהרחה נמצאו בהתאמה עם ממצאי הרנטגן. כעבור 3 שנים, לא נמצאו פוליפים באף ב-96% מהחולים. בשני חולים התרחשה הישנות של פוליפים חסימתיים חלקיתף והפרעה בהרחה דווחה על-ידי חולה אחד בלבד.

ד”ר Dimitrievska מסכמת כי במהלך 3 שנות המחקר נצפה שיעור הישנות נמוך של הפוליפים באף, דבר שהוביל לשיפור איכות חיי החולים, כאשר הם המשיכו בנטילת קורטיקוסטרואידים טופיקליים באופן יומי. החוקרים ממליצים על הטיפול התרופתי כטיפול הבחירה במקרי הופעת פוליפים באף בחולים הסובלים מאסטמה רגישה לאספירין.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה