מחלות זיהומיות

סקירה: תפקידם של תוספי מולטי-ויטמינים ומינרלים במניעת זיהומים בקרב קשישים (BMJ )

מטרת הסקירה שפורסמה לאחרונה היתה להעריך את יעילותם של תוספי מולטי-ויטמינים ומינרלים בהפחתת שיעור הזיהומים באוכלוסית הקשישים.

לשם כך בוצעו סקירה מערכתית לחיפוש אחר מחקרים מבוקרים ואקראיים ומטה-אנליזה של הממצאים. החיפוש התבצע ב-Medline ובמאגרי מידע אחרים. רשימות ההפניות של המאמרים שזוהו נסקרו גם הם לצורך איתורם של מחקרים רלוונטיים נוספים. בסקירה נכללו מחקרים שבדקו את השפעת צריכת תוספי מזון המכילים מולטי-ויטמינים ומינרלים על שיעור הזיהומים באוכלוסית הקשישים.

איכותם המתודולוגית של המחקרים נבדקה ובמידה והמידע הנחוץ לאנליזות לא נמצא במאמר שפורסם, הוא נדרש מקבוצת החוקרים שביצעה את המחקר. מטה-אנליזה בוצעה עבור 3 מהתוצאות: ההבדל הממוצע במספר הימים שלאורכם נמצאה עדות לזיהום, ערך ה-OR להימצאות זיהום אחד לפחות במהלך תקופת המחקר, והיחס בין שכיחיות הזיהומים. בנוסף נבחן מידע נוגע לתופעות לוואי.

שמונה מחקרים עמדו בקריטריוני ההכללה באנליזה. בשל העדר עיקביות בסוג התוצאות שעליהן דווח, רק חלק מהמחקרים התאימו להיכלל בכל מטה-אנליזה. שלושה מחקרים מראים שצריכת תוספי מולטי-ויטמינים ומינרלים מפחיתה ב-17.5 את המספר השנתי הממוצע של הימים שבהם נמצאה עדות לזיהום (95%CI 11 – 24, P < 0.001). ערך ה-OR להימצאותו של זיהום אחד לפחות לאורך תקופת המחקר עמד על 1.10, על-פי שלושה מחקרים (0.81 – 1.50, P = 0.53).  ארבעה מחקרים מעידים כי יחס שיעור הזיהומים עומד על ערך של 0.89 (0.78-1.03, P = 0.11). הדיווחים על תופעות לוואי היו מעטים.

החוקירם מסיקים כי העדויות לכך ששימוש שגרתי בתוספי מולטי-ויטמינים ומינרלים מפחית את שיעורי הזיהומים בקרב קשישים הן חלשות וסותרות. תוצאות המחקרים הטרוגניות, וחלק מהבעיה נובע משימוש במדדי תוצאות שונים.

BMJ  2005;330:871

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה