מחלות זיהומיות

שמן חמניות עשוי להועיל בהפחתת שיעור הזיהומים הנרכשים בבית החולים בקרב פגים (Lancet)

על-פי תוצאותיו של מחקר אקראי שפורסמו לאחרונה, שימוש בשמן חמניות על בסיס בפגים מפחית באופן מובהק סטטיסטית את שיעור הזיהומים הנרכשים על-ידם בבית החולים בהשוואה לאי-מתן טיפול, ואילו השימוש ב-Aquaphor לא הראה שום יתרון.

הכותב הראשי, Gary L. Darmstadt, מסביר כי הולכות ומצטברות עדויות לכך שחשיבותו של העור כמחסום מונע זיהומים גדולה ממה שהיה ידוע בעבר, בעיקר בקרב פגים שמערכת העור שלהם איננה מושלמת. החדשות הטובות, לדבריו, הן שקיים טיפול זמין לחיזוק תיפקוד העור כמחסום בילודים פגיעים אלה.

במחקר השתתפו ילודים שנולדו לפני השבוע ה-33 והם חולקו באקראי לקבלת טיפול עיסוי יומי עם שמן זרעי חמניות (159 נבדקים) או עם Aquaphor, המכיל petrolatum, שמן מינרלי, וקס מינרלי, ולנולין-אלכוהול (157 נבדקים). באמצעות אנליזת מטרת הטיפול השוו החוקרים את שיעור הזיהומים שנרכשו בבית החולים בקרב ילודים בשתי קבוצות המחקר ובקרב ילודים בקבוצת ביקורת שלא קיבלה כל טיפול (181 נבדקים).

בילודים שטופלו באמצעות שמן זרעי חמניות נמצאה סבירות נמוכה בשיעור של 41% להתפתחות זיהומים שנרכשים בבית החולים, בהשוואה לילודים בקבוצת הביקורת (ערך IRR מותאם של 0.59, ערך 95%CI של 0.37-0.96; ערך P =. 03). שימוש ב-Aquaphor לא הפחית באופן מובהק סטטיסטי את הסיכון ללקות בזיהומים (IRR, 0.60; 95% CI, 0.35-1.03; P = .06). לא דווח על תופעות לוואי של הטיפולים.

החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים שמשיחת העור בשמן זרעי חמניות מספקת הגנה מפני זיהומים הנרכשים בבית החולים בקרב פגים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד. הם מציינים כי העלות הנמוכה של הטיפול, זמינותו, פשטותו ויכולת ההשפעה שלו הופכים אותו להתערבות חשובה בקרב פגים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד בבתי חולים במדינות מתפתחות.

מגבלות המחקר כולות כוח בלתי מספיק בכדי לקבוע את ההשפעה הכוללת של שימוש ב-Aquaphor על שכיחות הזיהומים הנרכשים בבתי החולים, הרשמה איטית מהצפוי להשתתפות במחקר, ומחסור בתקציב שחייב סגירה של המחקר לפני השגת מספר הנרשמים שהוצב כמטרה.

אחד החוקרים, ד”ר Darmstadt, מסביר כי יותר מ-90% מהתינוקות בבנגלדש, בנפאל, ורבים מהתינוקות בדרום אסיה מקבלים עיסוי בשמן חרדל כחלק מהטיפול השגרתי. הוא מציין כי האתגר כיום הוא להפחית את השימוש בשמן חרדל, העלול לעכב את החלמת מחסום העור ולגרור השפעה רעילה על העור, ולשכנע אנשים להשתמש בחומרים חלופיים כמו שמן זרעי החמניות, המהווה תחליף זמין, זול ובעל יעילות מוכחת.

לידיעה במדסקייפ

 Lancet. Posted online March 3, 2005.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה