מחלות זיהומיות

מחקר ה-POEM : האם תוספות ויטמין E מפחיתות תמותה ? (BMJ)

ה-BMJ מציג במהדורת מרץ את תוצאות מחקר ה-POEM . השאלה שהמחקר ניסה לבדוק הייתה: האם למטופלים עם או בלי מחלת לב תוספי ויטמין E מפחיתים תמותה ?

ההנחה היא שבהיותו אנטיאוקסידנטי עשוי ויטמין E למנוע תמותה הקשורה למחלות קרדיווסקולריות או סרטן. עם זאת, מס’ מחקרים ומטה-אנליזות הראו כבר שאין כל תועלת ואפילו נמצאה עלייה קלה בתמותה בקבוצת משתמשי תוספי הויטמין E .

במחקר זה סקרו החוקרים מחקרים בשיטה הרגילה בעזרת מדליין, מאגר המידע של המחקרים הקליניים בספריית קוצ’רן ומקורות נוספים.

הם כללו במטה-אנליזה 19 מחקרים אקראיים שכללו ביחד כ-136,000 מטופלים אשר השוו נטילת ויטמין E עם פלציבו או קבוצות בקרה אחרות למשך תקופה של שנה אחת לפחות, ואשר כללו דיווח של לפחות 10 מקרי תמותה.

מאפייני המשתתפים במחקר היו מגוונים וכללו אוכלוסיה מבוגרת, בריאה וגם חולי לב. תוצאות המחקר נותחו במונחים של מוכנות לטיפול (intention to treat ). שיטת ניתוח המידע אינה מסוברת והמחקרים לא קיבלו דירוג של בחירה או איכות.

במחקרים מצב הבסיס היה שיעור תמותה של כ-10%. בסה”כ לא נמצא הבדל בכל מקרי התמותה מכל סיבה בין קבוצות הבקרה לקבוצת הטיפול בויטמין E , ואולם כאשר השוו החוקרים בין מינון נמוך לגבוה של ויטמין E (פחות מ-400 IU ליום לעומת יותר) נמצאו הבדלים. במחקרים שבהם נטלו מינונים נמוכים יותר לא נמצאה תועלת או נזק בצריכת ויטמין E . במחקרים שכללו צריכה גבוהה יותר של ויטמין E , הייתה עלייה קלה בסיכון לתמותה, יחס סיכון של 1.01 . לפי ניתוח NNT , כלומר מס’ המטופלים בוייטמין E במינון גבוה שיש ל”טפל”בהם כדי שיגרם מקרה מוות אחד היה 250.  לא נמצאו הבדלים במימצאים כאשר נעשה ניתוח לפי גיל, מין ומשך הזמן של השימוש.

והשורה התחתונה היא שתוספת ויטמין E אינה מפחיתה תמותה מכל סיבה, באנשים עם או ללא מחלת לב.  מינונים גבוהים עלולים להזיק, אם כי נראה שמדובר בסיכון נמוך.

POEM review via BMJ, BMJ 2005; 330 (5th March 2005)

לתגובה למאמר ב-BMJ הטוענת שהמחקר הנ”ל מוטה בגלל בחירה לא מאוזנת של מטופלים והתעלמות מסוג ויטמין E שנבדק (טבעי או סינטתי)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה