מחלות זיהומיות

חשיפה קדם לידתית ל-Butadiene מצביעה על סרטן בילדות (J Epidemiol Community Health)

תוצאות מחקר חדש שנערך בבריטניה מציעות כי חשיפה לפני הלידה ומוקדם לאחר הלידה למוצרים דליקים בטמפ’ גבוהה ורכיבים אורגנים נדיפים כנראה גורם לרוב מקרי הסרטן והלויקימיה בילדות. הנתונים מהמחקר מראים כי 1,3 butadiene מסוכן במיוחד.

ד”ר ג’ורג’ נוקס מאונ’ בירמינגהם השווה נתוני לידות ומיתות של מקרי סרטן ילדים קטלני בין השנים 1966-1980 למפות פליטה אטמוספירית מקומית של מינים כימיקלים שונים, אשר נלקחו ממצאי פליטה אטמוספירית לאומית בבריטניה. דיווח הממצאים מופיע בגיליון פברואר של Journal of Epidemiology and Community Health.

האנליזה התבססה על ההנחה כי העלייה בהגירה החוצה של ק”מ אחד לפחות מ”מקומות חמים” לעומת הגירה פנימה (יחס החוצה/פנימה > 1.0), כאשר הלידות היו בטווח של ק”מ אחד מ”המקום החם” הקרוב ביותר, מייצגת השפעות בררניות של התחלת סרטן על מיקום הלידה.

סביר שהאם שואפת את החומרים הללו ומרכזת אותם ומעבירה לעובר ולשיליה.

בקרב רכיבים אורגנים נדיפים לא מטאנים, 1,3-butadiene נקשר עם היחס החוצה/פנימה הגבוה ביותר (3.78), דבר המצביע על קשר משמעותי. הגירה של 0.5 ק”מ ו-0.3 ק”מ גרמה ליחסים גבוהים בהרבה (7.65 ו-08.39 בהתאמה), דבר המצביע על מקור באדמה עם מיהול התלוי במרחק ופעילות קרצינוגנית מאוד.

החומר 1,3-butadiene קשור למפלט מנוע ומשמש לייצור גומי סינטטי.

1,3-butadiene ידוע כגורם לסרטן בחיות ניסוי, אך מחקרים של חשיפה מקצועית נתנו תוצאות מעורבות. אמריקאים נלהבים במיוחד בנושא שליטה קפדנית על 1,3-butadiene, אך בבריטניה, דיווחים רשמיים זהירים ומחכים למידע נוסף. 

ד”ר נוקס טוען כי אסור לחכות יותר.

חומרים פליטים אחרים עם נתוני לידה קרובים משמעותית היו פחמן דו חמצני, PM10, חנקן חמצני, ופחמן חד חמצני (מוצרים דליקים של דלק מאובן), בנזן, benz(a)pyrene and dioxins, אשר לגביהם יחסי הגירה החוצה/פנימה נעו בין 1.915 ל-3.754.

מסקנות החוקרים היו כי רוב מקרי סרטן הילדות מתחילים בעקבות מפגשים קדם לידתיים קרובים עם אחד או יותר ממקורות פליטים אלו.

רוב הרכיבים המטאלים והלא מטאלים לא נמצאו קשורים לאסימטריות לידה-תמותה בהשוואה לאלו של חמורי דלק דליקים וחומרים אורגנים נדיפים. עופרת, סידן, קדמיום וכספית היו בעלי יחסי החוצה/פנימה של 1.443 או יותר, אך הם כנראה מייצגים את המוצרים שנזכרו לעיל חומרים דליקים ופסולת שריפה.

J Epidemiol Community Health 2005;59:101-105

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה