מחלות זיהומיות

פרוקלציטונין בסרום הינו סמן פרוגנוסטי לדלקת ריאות (Am J Respir Crit Care Med)

רמות סרום גבוהות של פרוקלציטונין, פרקורסור לקלציטונין, בשבוע הראשון לאחר איבחון דלקת ריאות מיקרוביולוגית הקשורה לונטילטור (VAP) הם סמנים משמעותיים לתוצאה דלה, על פי ממצאי מחקר שנערך בפריז.

רמות פרוקלציטונין בסרום הן נמוכות מאוד באנשים בריאים ועולות במהלך דלקת חיידקית אך לא נגיפית באזור לא מודבק, מציינים החוקרים בגיליון ינואר של American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

מתוך 63 חולים עם VAP מיקרוביולוגי, 38 (60%) היו בעלי תוצאות לא רצויות, המוגדרות כמוות (n=14),  חזרת המחלה (n=21) או הדבקה חוץ-פולמונרית הדורשת אנטיביוטיקה לפני יום 28 (n=3). הזמן הממוצע לתוצאות לא רצויות היה 16 יום.

על פי החוקרים, רמות  פרוקלציטונין בסרום ירדו בזמן המהלך הקליני של VAP אך היו גבוהות משמעותית במהלך השבוע הראשון בחולים עם תוצאות בלתי רצויות בניגוד לאלו עם תוצאות רצויות.

סף פרוקלציטונין בסרום של יותר מ-0.5 ננוגרם למיליליטר ביום 7 היה הסמן הבלתי תלוי העיקרי לתוצאה בלתי רצויה.

 פרוקלציטונין צריך להיות סמן פרוגנוסטי לתוצאות במהלך VAP.

שני ממצאים במחקר זה דורשים תשומת לב. ראשון, למרות ש-VAP נחשד קלינית ב-172 חולים, אושרה המחלה המיקרוביולוגית רק ב-69 מהם (40%), דבר המדגים את הדילמה כי אין סטנדרט זהב.

שנית, הממצא כי 60% מהחולים שהשתתפו במחקר היו בעלי תוצאות בלתי רצויות (38 מתוך 63) מוסיף לדילמה הרפואית. יש לרשום אנטיביוטיקה מוקדם ובאופן תכוף בחולים עם סיכון ל-VAP, דבר הממשיך את המעגל אכזר של שימוש יתר באנטיביוטיקה ותנגודת ב-ICUs.

Am J Respir Crit Care Med 2005;171:2-3,48-53.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה