מחלות זיהומיות

סימפטומי GERD לא טיפוסיים שכיחים בחולי אסטמה (Chest)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, מחלת החזר קיבה-ושט (Gastroesophageal reflux disease או GERD) שכיחה בקרב חולי אסטמה, אך יתכן שלא יופיעו בהם הסימפטומים הטיפוסיים.

החוקרים מסבירים כי במחקרים שונים שבדקו את שכיחות ה-GERD בקרב מבוגרים הסובלים מאסטמה נתקבלו תוצאות שונות, כאשר השכיחות המדווחת הגיעה עד לערכים של 82%.

החוקרים בדקו את שכיחות ה-GERD בקרב 90 חולי אסטמה מבוגרים שנבחרו מתוך מאגר המכיל 2225 חולים אסמטיים שטופלו ב-6 מרכזים רפואיים במהלך שנת 1990.

באמצעות מעקב אחר רמת החומציות בושט נמצאה זרימה חוזרת חומצית לא-תקינה בקרב 32 מהחולים, אך רק 24 מהם סבלו מסימפטומי ה-GERD הטיפוסיים.

ב-47 מתוך 90 החולים הופיעו סימפטומי GERD טיפוסיים, אך רק במחציתם נתגלתה זרימה חוזרת חומצית בבדיקות רמת החומציות.

לא נמצאו מתאמים משמעותיים בין פרמטרי החומציות באזורים הפרוקסימלים או הדיסטליים של הושט לבין ערכי ה-FEV1 שנמדדו במהלך בדיקת ספירומטריה.

אחד החוקרים, ד”ר Kiljander, מסביר בראיון כי GERD שכיח בחולים אסמטיים מבוגרים ועלול להופיע ללא צרבת או עלית מזון לושט, אולם הופעת לא תמיד מעידה הופעת צרבת על בעיה של זרימה חוזרת חומצית בחולים אלה.

הוא מוסיף כי הימצאותה של אסטמה לא יציבה וחלק מהתרופות המשמשות בשכיחות גבוהה בטיפול באסטמה עלולים לגרום ל-GERD וכך ניתן להסביר, לפחות באופן חלקי, את השכיחות הגבוהה של GERD בקרב החולים האסמטיים ואילו תפקיד ה-GERD כגורם המעורר אסטמה עדיין איננו ידוע.

אולם, מציין החוקר, קיימות עדויות ממחקרים קודמים המעידות כי לפחות חלק מהחולים האסמטיים הסובלים מ-GERD יכולים להעזר בטיפול באמצעות proton pump inhibitor (או PPI).

במאמר מערכת מצורף נכתב כי עדיין לא ברור למי מהחולים האסמטיים ניתן לעזור במתן טיפול נגד GERD ובכדי לקבוע זאת יש לבצע מחקרים נוספים.

ד”ר Kiljander מסכם כי קיים צורך במחקרים נוספים שיבדקו את השימוש ב-PPIs בחולי אסטמה הסובלים מ-GERD. יתר על כן, הוא מציין כי הקשר המורכב בין GERD לבין דלקות בדרכי האויר עדיין איננו מובן.

Chest 2004;126:1490-1494,1398-1399.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה