מחלות זיהומיות

התפתחות זיהום קשורה לתוצאה רפואית ירודה בילודים בעלי משקל לידה נמוך במיוחד (JAMA)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, התפתחות זיהום במהלך תקופת הינקות מעלה את הסיכון לשיתוק מוחין ולפגיעה נוירו-התפתחותית בקרב ילודים שנולדו במשקל לידה נמוך במיוחד (ELBW).

החוקרים מסבירים כי למרות שזיהומים בתקופת הינקות שכיחים בקרב ילודי ELBW, השפעתם על תוצאות ההתפתחות הנוירולוגית ועל תוצאות הצמיחה איננה ברורה.

בכדי לחקור את הנושא ניתחו החוקרים נתונים שנאספו אודות 6093 ילודי ELBW בערכים של 401-1000 גרם. בקבוצה נכללו 2161 ילודים ללא זיהום בתקופת הינקות, 1538 ילודים שסבלו מזיהום בלבד, 1922 ילודים שסבלו מספסיס בלבד, 279 ילודים שסבלו מספסיס ומ-necrotizing enterocolitis (הוא NEC), ו-193 ילודים שסבלו מדלקת קרום המוח עם או ללא ספסיס.

בהשוואה לקבוצה שלא סבלה מזיהומים, ילודים בקבוצות האחרות נמצאו בסיכון מוגבר לכמה פגיעות בהתפתחות הנוירולוגית ובגדילה.

זיהום בינקות העלה את הסיכון לשיתוק מוחין פי 1.3-1.7, להתפתחות שיכלית ירודה פי 1.3-1.6, להתפתחות פסיכו-מוטורית ירודה פי 1.5-2.4, ולפגיעה בראיה פי 1.3-2.2. באופן כללי, הסיכונים הגבוהים ביותר נמצאו בקבוצת הילודים שסבלו מספסיס ומ-NEC והסיכונים הנמוכים ביותר נמצאו בקרב הילודים שסבלו מזיהום בלבד.

מבחינת ההשפעה על הגדילה, נמצא שזיהום בינקות פוגם בגדילת הראש, דבר המצוי בהתאמה לתוצאה התפתחותית נוירולוגית ירודה, מציינים החוקרים.

במאמר מערכת מצורף מצויין כי קיימת כעת הזדמנות לבחון האם ניתן להפחית את שיעורי הפגיעות הנוירו-התפתחותיות על-ידי הפחתת שיעורי הזיהומים.

עוד נכתב כי שילוב אסטרטגיות הפחתת הסיכון הביו-רפואיות עם התערבויות ביו-פסיכוסוציאליות יאפשר התקדמות נוספת בהעלאת שיעור ההשרדות ושיפור התוצאות ההתפתחותיות בילודים.  

JAMA 2004;292:2357-2365,2399-2401.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה