מחלות זיהומיות

רמות palivizumab אופטימליות הושגו ונשמרו רק לאחר מתן שתי מנות בילודים פגים (Pediatrics)

תוצאות מחקר חדש מעידות כי בפגים שנולדים מוקדם מאוד לא נשמרים ריכוזים אופטימליים מגוננים של palivizumab בסרום לאחר מתן המנה הראשונה. רק לאחר מתן מנה שניה של התרופה נשמרו הרמות הרצויות בדם הפגים.

אחד החוקרים, ד”ר Wu, מסביר בראיון כי palivizumab היא תרופה יעילה ביותר במניעת זיהומי respiratory syncytial virus (או RSV) בילודים המצויים בסיכון גבוה והשימוש בה גם רווחי מבחינה כלכלית.

ילודים שנולדים מוקדם מאוד רגישים ביותר להתפתחות זיהומי RSV חמורים בשלבי חייהם המוקדמים, אך עדיין לא בוצעו מספיק מחקרים אודות טיפול מניעתי באמצעות palivizumab בקרב אוכלוסיה רגישה זו.

החוקרים תכננו את המחקר בכדי לבדוק האם ניתן להשיג בפגים רמות palivizumab ברות השוואה לרמות המושגות בילודים מבוגרים יותר. הם טיפלו ב-24 ילודים שנולדו בשבועות ה-24-30 במשקל לידה ממוצע של 928 גרמים במתן palivizumab במינון של 15 מ”ג לק”ג משקל גוף לתוך השריר החל מגיל חודש ימים ובכל 4 שבועות לאחר מכן במהלך עונת ה-RSV.

שבועיים לאחר מתן הזריקה הראשונה, נמצאו ריכוזי palivizumab אופטימליים מגוננים בסרום הדם של 71% מהילודים (ריכוז של 40 מק”ג למ”ל לפחות). אולם, הריכוזים פחתו ברציפות ורק ב-23% מהילודים שטופלו (5 מתוך 22) נמצאו ריכוזי palivizumab בתוך הטווח האופטימלי לפני מתן המנה השניה כעבור 4 שבועות.

החוקרים מציינים כי ממצא זה עומד בסתירה לממצאים שהובאו במחקרים קודמים שבוצעו בפגים שנולדו מאוחר יותר שבהם נמצאו ריכוזים אופטימליים בסרום דמם של 66% מהילודים.

החוקרים חושדים כי הכשלון של 77% מהילודים במחקר לשמור על ריכוזי palivizumab הולמים לאחר מתן המנה הראשונה עלול להגרם בשל העליה המהירה במשקלם במהלך תקופת החיים הראשונה שלהם או בשל מצב היפר-קטאבולי כללי שבו הם מצויים.

ילודים שבהם נמצאו רמות נמוכות של palivizumab אכן עלו יותר במשקלם באופן משמעותי במהלך התקופה שבין שתי ההזרקות, בהשוואה לילודים שבהם נמצאו רמות גבוהות.

ד”ר Wu מציין כי הפגים במחקר שמרו על רמות טיפוליות גבוהות לאחר מתן המנה השניה של ה-palivizumab.

החוקרים כותבים כי המחקר מעיד שמתן מנה אחת בלבד של palivizumab לילודים שנולדו מוקדם מאוד לפני שחרורם מבית החולים, כפי שנהוג, מעלה את האפשרות שמספר משמעותי של ילודים לא ישמרו על ריכוזים אופטימליים מגוננים של התרופה עד לקבלת המנה השניה.

ד”ר Wu מסביר כי יתכן שיש צורך לתת את המנה השניה מוקדם יותר, כ-3 שבועות לאחר מתן המנה הראשונה, במיוחד במידה והילודים עומדים להשתחרר מבית החולים.

החוקרים מסכמים כי דרושים מחקרים נוספים לקביעת העיתוי האופטימלי למתן המנה הראשונה והמינון האופטימלי בקרב פגים שנולדו מוקדם מאוד.

Pediatrics 2004;114:e554-e556.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה