מחלות זיהומיות

הכן אפך לחורף – שימוש נכון בנוגדי גודש/ מאמר אורח מאת שני רבינוביץ, עורכת מדור רוקחות

נוגדי גודש הם תרופות שימושיות לטיפול בהצטננות ובנזלת אלרגית המלווים בגודש. תכשירים אלה נחשבים בטוחים עבור רוב המטופלים, אך יש לזכור כי הם מלווים גם בהתוויות נגד ואזהרות.

נוגדי הגודש הנמכרים ללא מרשם רופא כוללים את ה pseudoephedrine (Sinufed ®) הניתן במתן פומי, ותכשירים טופיקליים הניתנים בטיפות, תרסיס או ג’ל לאף (כגון אוטריוין (Xylometazoline) , אלרין (Oxymetazoline) ועוד).

מתן תוך אפי של חומרים אלה גורם לכיווץ כלי הדם המורחבים ברירית ומפחית את זרימת הדם לרקמה הבצקתית. השפעה זו מביאה לניקוז של הסינוסים, מקלה על הגודש ומאפשרת מעבר אוויר.

תופעות לוואי לרבים מנוגדי הגודש תופעות לוואי משותפות הנובעות מהפעילות הסימפטומימטית שלהם: נדודי שינה, עצבנות, עליה בלחץ הדם, עליה בקצב הלב, הזעה.

בשימוש ממושך בנוגד גודש מקומיים מתעוררת תופעה הנקראת Rhinitis Medicamentosa (RM), הידועה גם בשם תופעת ה rebound .

מטופל הסובל מתופעה זו יבחין כי כאשר השפעת התרופה חולפת, הגודש האפי גרוע יותר מהמצב ההתחלתי. ככל שהמטופל ישתמש בתרופה יותר, הוא יגלה כי על מנת להשיג השפעה מיטיבה עליו להגדיל את המינון ולצמצם את המרווחים בין מנה למנה. כלומר, אלה הם תסמינים קלאסיים של סבילות לתרופה ((tolerance.

הטיפול ב RM כולל הפסקה מיידית של השימוש בתכשיר נוגד הגודש, תוך החלפה אפשרית לסטרואידים במתן מקומי, סטרואידים במתן פומי, נוגדי גודש במתן פומי, ו/או אנטיהיסטמינים. במקרים חמורים יותר המטופלים יזדקקו להזרקות סטרואידים לאף או לניתוח.

הגישה המומלצת ביותר היא כמובן הימנעות מהופעת RM וזאת על ידי הדרכת המטופל בעזרת הרוקח לגבי המינון המקובל והסיכונים הכרוכים בלקיחת הטיפול לפרק זמן ארוך מהמומלץ (3-5 ימים).

התוויות נגד כל נוגדי הגודש, הן הפומיים והן המקומיים, אסורים לשימוש במקרים הבאים:


  • מחלת לב: מעלים את עומס העבודה של הלב;

  • יתר לחץ דם: מעלים את לחץ הדם;

  • מחלת תירואיד: מעלים את הסיכון לתופעות לוואי;

  • סכרת;

  • קשיים במתן שתן עקב הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית;

סיבוכים אלה נפוצים יותר בשימוש בנוגדי גודש במתן פומי, מכיוון שבמתן נכון של תכשירים מקומיים, התרסיס נשאר ברירית האף

הריון כל נוגדי הגודש אינם מומלצים בהריון, אלא במרשם רופא. הסיבה לכך היא  החשש מכיווץ עורקי הרחם ופגיעה באספקת הדם לעובר, במיוחד בשליש הראשון.

הנקה שימוש בנוגדי גודש בזמן הנקה עלול לגרום אצל התינוק היונק לעצבנות, נדודי שינה, ועלייה בקצב הלב. בנוסף לכך ישנם דיווחים כי פסאודואפדרין מפחית את ייצור החלב בכ 25% .

תגובות בין תרופתיות כל תכשירי הפסואודואפדרין אסורים ללקיחה עם תכשירים ממשפחת מעכבי MAO , או שבועיים לאחר הפסקתם. מתן משולב של שני התכשירים עלול להביא למשבר לחץ דם עלייה מסכנת חיים בלחץ הדם.

לקראת החורף ובמהלכו רבים מאיתנו ייתקלו בבקשה לתכשיר להקלה על נזלת. לרשותינו קיימות חלופות טיפוליות רבות, רובן נוחות ובטוחות לשימוש, אך תפקידנו כרוקחים הוא לזכור גם את האזהרות המלוות אותן, ולתת את הייעוץ רוקחי הנכון שיבטיח שימוש בטוח בתרופה.

.

U.S. Pharmacist,   Safe Use of Nasal Decongestants posted 30/07/2004

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה