מחלות זיהומיות

רמות CPK באבחנה של Necrotizing fasciitis

ממחקר חדש עולה שבחולה הסובל מאריסיפלס או מסמפטומים של צלוליטיס ושמאובחנות אצלו רמות CPK גבוהות יש לשלול התפתחות של Necrotizing fasciitis (NF) הנגרמת ע”י group A beta-haemolytic streptococci (GAS)

NF הנגרמת ע”י GAS היא מחלה נדירה אך מסכנת חיים המתאפיינת בנקרוזיס של פציית השריר ושל הרקמות השכנות המתפשט במהירות. אבחון וטיפול מהירים הינם הכרחיים על מנת להפחית את התחלואה והתמותה הקשורים בזיהום.

החוקרים ניתחו והשוו את הנתונים הקלינים והמעבדתיים של 43 חולים שסבלו מ-NF שנגרמה ע”י GAS וע”י פתוגנים אחרים. החוקרים מצאו שבקרב חולים שהיו בריאים לפני הופעת הזיהום השכיחות של  GAS NF היתה גבוהה יותר מאשר של non-GAS NF אך היתה קשורה בפרוגנוזה גרועה יותר (מובהק סטטיסטית). בשני המצבים הפרזנטציה הקלינית השכיחה כיוונה לאבחנה של אריסיפלס או של צלוליטיס ורק לעיתים נדירות לאבחנה הנכונה.

ממצא חשוב שעלה מהמחקר היה שהרמות של creatine phosphokinase (CPK) היו גבוהות באופן משמעותי בקרב החולים שסבלו מ-GAS NF בהשוואה לרמות באלו שסבלו מ- non-GAS NF.

החוקרים הסיקו על סמך הממצאים שיתכן של-GAS יש נטיה מיוחדת לתקוף את השריר ולגרום לנקרוזיס מוקדם שלו שמתבטא בעליה של CPK. “לכן, כאשר מאובחנות רמות CPK גבוהות בחולים הסובלים מסימפטומים של אריסיפלס או של צלוליטיס על הרופא המטפל לשלול את האבחנה של GAS NF” הם סיכמו.

Jour. of Euro. Academy of Dermatology & Venereology. vol 18 (6) Page 687  – November 2004

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה