מחלות זיהומיות

מחקר תומך באטיולוגיה זיהומית של מחלת קרוהן (Lancet)

מחקר חדש מספק עדות נוספת למעורבות של זיהום Mycobacterium avium paratuberculosis, MAP, כגורם למחלת קרוהן.

MAP מוכר בעיקר כאחראי למחלת Johne’s, צורה כרונית של אנטריטיס המצוייה בבקר שיש לה דמיון רב למחלת קרוהן מבחינה היסטולוגית ומבחינה קלינית. עם זאת, מחקרי העבר שחיפשו קשר בין MAP לבין מחלת קרוהן העלו תוצאות סותרות.

אולם, במחקר הנוכחי, החוקרים השתמשו בגישה חדשנית לחקור את הנושא השנוי במחלוקת. זהו המחקר הראשון שתוכנן להדגרת תרבית MAP מדם אנושי.

דגימות MAP חיות התגלו במחצית מהחולים במחלת קרוהן, אך באף אחד מהנבדקי הביקורת שאינם סובלים ממחלת מעיים זיהומית. ממצא זה איננו מוכיח כי MAP הוא גורם למחלה, אך הוא מצביע על הצורך לחקור יותר את הנושא.

החוקרים בדקו את נוכחות MAP בדגימות דם שנלקחו מ-28 חולי קרוהן, מ-9 חולי ulcerative colitis, ומ-15 נבדקים ללא מחלת מעיים זיהומית.

ב-14 חולים (50%) במחלת קרוהן נמצאו משטחים שעליהם גדלה תרבית MAP חיה. לעומת זאת, דגימה חיובית נמצאה רק בשניים (22%) מחולי ה-ulcerative colitis ובאף אחד מנבדקי הביקורת. הימצאות MAP לא הושפעה משימוש עכשווי בתרופות מדכאות חיסון.

החוקרים מאמינים כי התוצאות החיוביות בשני חולי ה-ulcerative colitis עשויות לייצג אבחנה שגויה או מקרים של הדבקה משנית.

במאמר מערכת מצורף מצוין כי לא ניתן להתעלם מהימצאות ה-MAP בהתייחסות למחלת קרוהן וכי על הגופים המממנים, מעבדות המחקר והחוקרים להשקיע מאמצים ולקבוע האם אורגניזם זה מעורב בתהליך המחלה בחולי קרוהן.

Lancet 2004;364:1013-1014,1039-1044.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה