מחלות זיהומיות

ילדים שטופלו בשל זיהומי GAS אינם מצויים בסיכון מוגבר להופעת סימפטומי PANDAS (ה-Arch Pediatr Adolesc Med)

על-פי תוצאות מחקר פרוספקטיבי שפורסמו לאחרונה, ילדים שטופלו בשל זיהומי group A streptococcal, GAS, אינם מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות סיפטומי הפרעות ילדות נוירו-פסיכיאטריות אוטואימוניות הקשורות בזיהומי סטרפטוקוקוס (PANDAS) בהשוואה לילדים שסבלו מזיהום ויראלי או לילדים בריאים.

החוקרים כותבים כי הונח ש-PANDAS מציגות תת-קבוצה של ילדים הסובלים מהופעה פתאומית של הפרעה אובססיבית-קומפלסיבית (OCD) ושל הפרעות טיקים המתרחשת כמה שבועות לאחר זיהום ב-GAS. הם מסבירים כי בילדים בתת-קבוצה זו תועדה גם שכיחות גבוהה של בעיות נוירו-פסיכיאטריות קו-מורבידיות.

החוקרים טוענים כי למרות שהימצאות PANDAS אפשרית מבחינה ביולוגית וכי מחקרים אפידמיולוגים מצביעים על קשר ל-GAS, ממצאי מחקרים סותרים גרמו לתדמית השנויה במחלוקת של ה-PANDAS.

מתוך הכרה שאיבחון הכולל את כל הקריטריונים עשוי להיות נדיר, הניחו החוקרים כי ניתן יהיה לכלול וריאנטים מתונים יותר של PANDAS עם סימפטומים זמניים יותר במחקר פרוספקטיבי גדול בחולים שאינם מאושפזים. וריאנט מתון הוגדר כהופעה של שני סימפטומי PANDAS לפחות במהלך שבועיים.

814 ילדים בגילאי 4-11 שנים שנבדקו ברפאת הילדים בדיקה כללית (196 ילדים), בדיקה בשל כאב גרון שהונח שמקורו ויראלי (207 ילדים), או בשל כאב גרון שנגרם כתוצאה מזיהום GAS (כ-399 ילדים) נרשמו למחקר. ילדים שסבלו מזיהום GAS סימפטומטי טופלו באמצעות אנטיביוטיקה. השתתפותם של 12 ילדים במחקר נשללה.

הורי הנבדקים מילאו שאלונים בני 20 שאלות בנוגע להימצאותם או העדרם של סימפטומי PANDAS בתחילת הניסוי, כעבור שבועיים, וכעבור 3 חודשים. השאלונים כללו שאלות הנוגעות להפרעות נוירו-פסיכיאטריות ראשוניות (סימפטומי OCD, טיקים), ולבעיות קו-מורבידיות הקשורות לקשב (חרדת נטישה, פחדים וחרדות כלליים, שליליות, שימוש אובסיסיבי בנייר טואלט ושגרת רחצה לא-רגילה, הופעה של הרטבת לילה ודחיפות במתן שתן). ילדים שהיו מסוגלים לכך (682 נבדקים) מילאו שאלונים בני 10 שאלות הנוגעים למחשבות פנימיות ולתחושות חרדה ולסימפטומי OCD.

בתחילת הניסוי, הופעה של כמה סימפטומי PANDAS דווחה בתדירות גבוהה יותר על-ידי הורים של ילדים שהיו חולים בהשוואה להורי ילדים בריאים, עם שכיחויות דומות בקבוצת ה-GAS ובקבוצת הזיהום הויראלי. הילדים שיווחו על שכיחות דומה בקרב קבוצות זיהום ה-GAS, הזיהום הויראלי, והנבדקים הבריאים.

מתחילת הניסוי ועד לזמן של שבועיים ושל 12 שבועות, שכיחות סימפטומי ה-PANDAS או הוריאנטים היתה דומה בקרב קבוצות זיהום ה-GAS, הזיהום הויראלי והנבדקים הבריאים (P < .01), על-פי הדיווחים שהתקבלו הן על-ידי ההורים והן על-ידי הילדים.

אנליזה רבת-משתנים מראה שהורים בקבוצת זיהום ה-GAS דיווחו על הרעה בהתנהגות בשיעורים דומיםלאלו שדווחו בקרב הואי ילדים שלא סבלו מזיהום GAS. הסיכונים היחסיים המותאמים להרעה זמנית בהתנהגות עומדים על ערך של 1.76 (95%CI 0.47-6.51) עבור ילדים בקבוצת ה-GAS, ועל ערך של 2.00 (95%CI 0.50-8.02) עבור ילדים בקבוצת הזיהום הויראלי, בהשוואה לילדים בריאים.

הסיכונים היחסיים המותאמים להרעה קבועה בהתנהגות עומדים על ערך של 1.67 (95%CI 0.71-3.93) עבור ילדים בקבוצת ה-GAS, ועל ערך של 0.92 (95%CI 0.33-2.55) עבור ילדים בקבוצת הזיהום הויראלי, בהשוואה לילדים בריאים.

מגבלות המחקר כוללות כוח נמוך עבור ארועים נדירים, טעויות הקשורות לדיווח העצמי על-ידי ההורים והילדים, וריאנטים עונתיים של זני ה-GAS, ושלילת השתתפותם של ילדים א-סימפטומטים הסובלים מזיהומי GAS.

החוקרים כותבים כי לא נמצאו עדויות התומכות ברעיון שדלקת שקדים או לוע סימפטומטית, הנגרמת בשל GAS ומטופלת יוצרת סיכון משמעותי להתפתחות רוב הסימפטומים הנוירו-פסיכיאטרים או וריאנטי ה-PANDAS המתונים. הם מסבירים כי יתכן שלא קיים קשר בין GAS ו-OCD והפרעות טיקים, ומוסיפים כי תפקיד האנטיביוטיקה במניעה ובטיפול ב-PANDAS מחייבת מחקר נוסף, כמו גם שכיחות ה-PANDAS במקרי הדבקות  א-סימפטומטיים.

במאמר מערכת מצורף מציע הכותב, ד”ר March, כי בכדי לשאול את השאלות הנכונות במחקר יש ליישם סטנדרט איבחון תקף ומהימן ל-PANDAS, מתוך מגוון המצבים הפסיכיאטריים והנוירולוגיים הקו-מורבידיים הקשורים לסינדרום.

לטענתו, “הכלל המקודש” ל-PANDAS הוא מרקר ביולוגי בעל תוצאות מעורבות עד-כה. הוא מסביר כי בהעדר מחויבות מחודשת לתיחום סינדרום ה-PANDAS תוך שימוש בשיטות פסיכומטריות עדכניות, עשוי מרקר ביולוגי משוער לסייע בשל החסר בסטנדרט תקף ומהימן שעל-פיו ניתן יהיה לבסס את האבחון. 

Arch Pediatr Adolesc Med. 2004;158:848-856, 927-929

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה