מחלות זיהומיות

טיפול ניסיוני מתאים לחולים הסובלים מ-dyspepsia מתמשכת (Eur J Gastroenterol Hepatol)

חוקרים מדווחים כי נראה שטיפול ניסיוני ולאחריו בדיקה לנוכחות Helicobacter pylori הוא גישה טיפולית מתאימה בחולים הסובלים מסימפטומיים עקשניים של קשיי-עיכול (dyspepsia).

החוקר הראשי, ד”ר Laheij, מסביר כי יישום אסטרטגיה זו לא החמיץ שום פתולוגיה משמעותית ועם זאת חסך ביצוע אנדוסקופיות מבלי להגדיל את השימוש במשאבי שרותי הבריאות או להפחית את איכות חיי החולים.

החוקרים מציינים כי העלויות הן שמונעות את ביצוע האנדוסקופיה של מסלול העיכול העליון בחולים שבהם מופיעים סימפטומים חדשים המעידים על קשיי עיכול.

הם מציינים כי גם במידה שלא כך הדבר, גישת “בדוק וטפל” לא בהכרח תוביל לקבלת תוצאות טובות יותר מגישת “טפל ובדוק” שהיא פחות יקרה, ובה בדיקה לנוכחות H. pylori מבוצעת לאחר מתן טיפול ניסיוני.

החוקרים בדקו מידע שנאסף במהלך מחקר מעקב שנערך במשך 6 שנים בקרב 39 חולים שקיבלו טיפול מסוג “טפל ובדוק” ו-34 חולים שעברו אנדוסקופיה ולאחריה קיבלו טיפול רפואי.

במהלך המעקב, 16 מהחולים בקבוצת ה”טפל ובדוק” (41%) עברו 18 בדיקות דיאגנוסטיות. בדיקות אלו כללו רדיולוגיה, אנדוסקופיה ופרוצדורות נוספות. החולים שעברו אנדוסקופיה עברו 38 בדיקות נוספות.

טיפול מעכב חומציות ניתן לשיעור דומה של חולים בקבוצת ה”טפל ובדוק” (38%) ובקבוצה שעברה אנדוסקופיה (56%). הבדלים בין הקבוצות לא נמצאו גם בנוגע לשכיחות הסימפטומים ולאיכות החיים.

לכן החוקרים מסיקים כי גישת ה”טפל ובדוק” בטוחה ואיננה מובילה לבדיקות דיאגנוסטיות נוספות או לשימוש נוסף בתרופות.

למעשה, החוקר הראשי צופה כי תפקידה של בדיקת האיבחון האנדוסקופית בדרכי העיכול העליונות ישתנה בעתיד, בעיקר בשל העדויות המצטברות המעידות כי נקיטת אסטרטגיות טיפול ניסיוני יעילה כמו ביצוע אנדסקופיה מיידי ועולה פחות.

Eur J Gastroenterol Hepatol 2004;16:785-789.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה