מחלות זיהומיות

חשש לפאנאנדמיה של וירוס שפעת קטלני (Nature)

בדיווח מה-8 ביולי טוענים חוקרים שלזן של וירוס השפעת הפתוגני H5N1, שיכולתו לגרום למוות בבני אדם הוכחה בתאילנד ובויטנאם, יש פוטנציאל להפוך לפאנאנדמי. “בדרום סין כבר קיימת אנדמיה של הוירוס ושלטונות הבריאות מתקשים בארדיקציה שלו” הם הוסיפו.

לטענת אחד החוקרים הדרכים שיש לנקוט על מנת למנוע התפשטות של נגיף השפעת H5N1 כוללות הפחתת המגע עם עופות חיים וחיסון האוכלוסיה כנגד נגיפי השפעת הנוכחיים H3N2 ו-H1N1 על מנת למנוע reassortment בין הזנים.

החוקרים השוו את זן ה-H5N1 שבודד מעופות באינדונזיה, תאילנד וויטנאם ואת זה שבודד מבני אדם בתאילנד וויטנאם לנגיפים שבודדו במעקב בשווקי עופות חיים ב-4 מחוזות בסין בין השנים 2000-2004.

החוקרים מצאו שלכל הזנים שגרמו להתפרצות של שפעת במהלך סוף 2003 ותחילת 2004 במחוזות הללו היה המגלוטינין (HA) מגנוטיפ Z. ניתוח הגנוטיפים של הוירוס הראה שהוירוס מגנוטיפ Z עשוי להמשיך ולהשתנות באמצעות reassortment או מוטציות ולהשיג וירולנטיות גבוהה יותר.

כל זני הגנוטיפ Z של הוירוס, הן בעופות והן בבני אדם, שבודדו בתאילנד וויטנאם הכילו Asp 31 בחלבון ה-M2, עובדה המצביעה, לדברי החוקרים, על עמידות כנגד amantadines, מהתכשירים הנפוצים לטיפול בשפעת.

“זן ה-H5N1 הוא כעת אנדמי בעופות באסיה וקיימת סכנה מוחשית וארוכת טווח לכך שהוא יגרום פאנאנדמיה בבני אדם” סיכמו החוקרים והדגישו את החשיבות שיש להשתלטות מהירה על התפרצויות של הנגיף בעופות באסיה. כמו כן הם ציינו שבביה”ח צריכים להיות כלים דיאגנוסטים לא רק כנגד הזנים הקיימים כיום בבני אדם אלא גם לגילוי זנים של וירוס השפעת שהופיעו לאחרונה בעופות כמו H5N1 או H9N2.      

Nature 2004;430:209-213

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה