מחלות זיהומיות

הנחיות ביניים לטיפול ביילודים לאמהות שנדבקו בקדחת הנילוס המערבי במהלך הריונן (Morb Mortal Wkly Rep)

ה-CDC פרסם קווים מנחים זמניים לטיפול ביילודים לאימהות שנדבקו בנגיף קדחת הנילוס המערבי (West Nile virus – WNV) במהלך הריונן. ההנחיות פורסמו בגיליון ה- 27 בפברואר של ה- Morbidity and Mortality Weekly Report.

זיהום בנגיף הנילוס המערבי, נגיף RNA חד-גדילי ממשפחת ה-flavivirus, נמצא קשור באופן נדיר להפלות עצמוניות ותחלואה עוברית, אך לא דווח כגורם למומים מולדים בבני אדם. מבין 4,156 מקרי ה-WNV שדווחו ל-CDC במהלך 2002, ב- 2,946 מהמקרים היתה מעורבות של מערכת העצבים.

ב- 2002 תינוק שנולד במועד לאישה שלקתה ב- WNV אנצפליטיס בשבוע ה- 27 להריונה סבל מ-chorioretinitis, הרס ציסטי של רקמת המוח ועדות מעבדתית לזיהום מולד ב-WNV. למרות שמקרה זה מדגים זיהום תוך-רחמי ב-WNV בתינוק עם מומים מולדים אין הוכחה לקשר סיבתי בין המומים לזיהום. 3 מקרים נוספים של נשים הרות שנדבקו ב-WNV לא הובילו למומים מולדים גלויים או עדות מעבדתית לזיהום בנגיף ביילודים, אך לא נעשו בדיקות הדמיה של המוח או בדיקות עיניים.

בשנת 2003 דווחו כ- 9,100 מקרים של WNV, בכ- 2,600 מקרים היתה מעורבות של מערכת העצבים וכ- 70 נשים לקו בזיהום במהלך הריונן. ה- CDC כעת מנתח מידע שהתקבל לגבי אותן נשים.

משום שאין טיפול ספציפי ל-WNV והשפעות המחלה בזמן ההריון עדיין לא ברורים, לא מומלץ לבצע בדיקות סקר לאבחון זיהום ב-WNV בנשים ללא תסמינים. עם זאת, בנשים הרות עם דלקת קרום המוח, אנצפליטיס, שיתוק רפה חד או חום בלתי מוסבר שנמצאות באזור אנדמי ל- WNV יש לבצע בדיקות סרולוגיות ל-WNV, אם הבדיקות מעידות על חשיפה לנגיף לאחרונה יש לדווח עליהן לרשויות הבריאות ולעקוב אחריהן במהלך ההריון.

יש לשקול ביצוע בדיקות על-קול רק אחרי שבועיים עד 4 שבועות מתחילת המחלה באם. למרות שניתן לבצע בדיקות מי-שפיר, סיסי שיליה או דם עוברי לאבחון זיהום עוברי בנגיף, ההשלכות של אבחון זיהום כזה אינן ידועות. במקרה של הפלה עצמונית או מלאכותית, יש לבצע בדיקות של תוכן ההריון על מנת לתעד את ההשפעות האפשריות של זיהום ב-WNV בהריון.

כאשר נולד תינוק לאם שלקתה ב-WNV במהלך הריונה, ההערכה הקלינית צריכה לכלול בדיקה גופנית מקיפה, בדיקת IgM ו- IgG ל-WNV, בדיקת שמיעה ובדיקה פתולוגית של השיליה. יתכן שבדיקות נוספות ידרשו בהתאם לממצאים שמעידים על זיהום בנגיף.

על נשים הרות החיות באזורים אנדמיים ל-WNV לנקוט אמצעי הגנה, כולל תכשירים דוחי חרקים, בגדים ארוכים ולהמנע משהות בחוף בשעות הזריחה והשקיעה.

לסיכום, מעט מאוד ידוע על שכיחות זיהומים ב-WNV בזמן ההריון הגורמים לזיהום מולד או על טווח ההפרעות הקליניות הקשורות בזיהום כזה. על הרופאים המטפלים להיוועץ ברשויות הבריאות בנוגע לאבחון וטיפול ב-WNV בזמן ההריון ולדווח על מקרים החשודים בזיהום.

MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 2004;53:154-157

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה