מחלות זיהומיות

Salicylate והרעבה לברזל עשויים להקנות עמידות לאנטיביוטיקה בחולי ציסטיק-פיברוזיס (J Clin Invest)

חוקרים מדווחים לאחרונה כי לחץ סלקטיבי של אנטאיביוטיקה איננו הכרחי בכדי שהפתוגן החשוב במחלת ציסטיק-פיברוזיס (CF) הקרוי Burkholderia cenocepacia, ירכוש עמידות לאנטיביוטיקה. החוקרים מוצאים כי ריכוז נמוך של ברזל  ו-salicylate המיוצר על-ידי רבים מהחיידקים, שניהם שכיחים בריאות חולי CF, גורמים עליה בביטוי של משאבת זרם האנטיביוטיקה.

החוקרים מסבירים כי B. cenocepacia שמשתייך לקבוצת זני ה- B. cepacia, קשור להתפשטות האפידמית ולעליה באלימות הקלינית המאפיינים את המחלה. החוקרים זיהו חמש מסגרות קריאה פתוחות בתוך מקטע גנים שמקנה עמידות לאנטיביוטיקה ולחומרי חיטוי שכיחים בחיידקים.  

הם מדווחים כי בחיידקים רגישים לאנטיביוטיקה שעברו טרנספקציה עם מקטע הגנים השלם הופיע זרם אקטיבי של chloramphenicol ו-salicylate. יתרה מכך, B. cenocepacia ואורגניזמים דומים מפרישים באופן אקטיבי salicylate, מולקולה קושרת ברזל, שעלולה לגרום לעליה בביטוי של משאבת הזרם.

החוקרים מסכמים כי אם יתגלה ש-salicylate מהווה סובסטרט טבעי של משאבת הזרם הזו וכי המשאבה מבוקרת באמצעות ריכוזי ברזל נמוכים, הדבר ירמוז שסביבת הריאה בחולה CF מספיקה בכדי להשרות עמידות לאנטיביוטיקה בזני B. cepacia, אפילו בהעדר הלחץ הסלקטיבי הנגרם בשל האנטיביוטיקה.

J Clin Invest 2004;113:464-473.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה