מחלות זיהומיות

הזנה בחלבוני Hepatitis B מהווה טיפול מבטיח בחולים כרוניים (Am J Gastroenterol)

תוצאות מחקר שפורסם לאחרונה מצביעות על כך שמתן אורלי של חלבוני המעטפת של hepatitis B virus, HBV מגביר את התגובה החיסונית בקרב חולים בזיהומי HBV ומפחית את שיעור הנזק הכבדי בשל התגובה האימונית. בנבדקים נמצאה ירידה משמעותית בהעמסה הויראלית ובבדיקה היסטולוגית נמצא שיפור בשיעור התאים המתים בשל זיהום.  

בהתבסס על מחקרים קודמים שהראו כי ניתן להשפיע על העמידות החיסונית נגד וירוסים באמצעות האכלה בחלבוני הוירוס, טיפלו החוקרים מהמרכז הרפואי של האוניברסיטה העברית בהדסה עין כרם בירושלים, ב-42 חולי HBV כרוניים באמצעות מתן חלבוני המעטפת הנגיפיים (HBsAg+preS1+preS2) שלוש פעמים בשבוע במשך 20-30 שבועות.

החוקרים ביצעו מעקב אחר הנבדקים למשך 20 שבועות נוספים לאחר סיום תקופת הטיפול. הם מדווחים כי הטיפול נסבל היטב על-ידי החולים וכי 80% מהחולים שבהם היתה עליה בפעילות אנזימי הכבד הראו תגובה ביוכימית טובה לטיפול.

הטיפול הוביל לירידה משמעותית בהעמסה הויראלית בקרב 15 מהנבדקים (35.7%), לשיפור ברמות HBsAg ו-HBeAg שנמצאו בביופסיות כבד בקרב 41% ו-57% מהנבדקים, בהתאמה, ולשיפור בשיעור מוות התאים בשל זיהום שנמדד בתמונה ההיסטולוגית ב-30% מהנבדקים.

5 מבין החולים שנמצאו חיוביים ל-HBeAg (המהווים 26.3%) הפכו לשליליים ל-HBeAg.

בקרה חיסונית אורלית כנגד חלבוני המעטפת של HBV גם הגבירה באופן משמעותי את פרוליפרצית תאי T הספציפיים ל-HBV, ושינתה לטובה את המאזן החיסוני Th1/Th2 על-ידי הגדלת כמותם של  IFN-gamma T cell clones והפחתה בכמותם של IL-10 T cell clones.  

בנוסף הופיעה בכל הנבדקים עליה ברמות הלימפוציטים שהם תאי T מסוג natural killer בדם הפריפרי.

החוקרים כותבים כי התוצאות מראות שניתן לשנות את התגובה החיסונית של תאי T ספציפיים ל-HBV באמצעות מתן אורלי של חלבוני המעטפת הנגיפיים בחולים הסובלים מזיהום כרוני. הם מסבירים כי גישה זו משככת את המחלה ואיננה פוגעת בהגנה החיסונית הכללית של המטופל.

ואולם, עם הפסקת הטיפול חזרו רמות ה-DNA של HBV בקרב מחצית מהחולים שהגיבו לטיפול והתגובה האנטי-ויראלית של תאי ה-T נעלמה בקרב 30%-70% מהנבדקים שהגיבו לטיפול, למרות שרמות ה-IL10 נותרו נמוכות.

החוקרים כותבים כי יתכן שהתיקון בחוסר האיזון החיסוני כנגד HBV היה חלקי, דבר שהוביל להשפעה מוגברת על חלק מתת-סוגי תאי T יותר מאשר לדיכוי בלתי-הפיך של תאי T ה’בלתי רצויים’.

Am J Gastroenterol 2003;98:2505-2515

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה